Rolls-Royce onthult eindelijk de tweede generatie Ghost
Meer dan 11 jaar geleden introduceerde Rolls-Royce het ‘goedkopere’ alternatief op de Phantom. Rolls-Royce heeft al eerder enkele details over de volgende generatie Ghost prijsgegeven, maar in de livestream was het daadwerkelijke design dan eindelijk te zien.
De eerste Rolls-Royce die de naam Ghost mocht dragen was de Rolls-Royce Silver Ghost uit 1906. Het model heette oorspronkelijk 40/50 HP, maar omdat het model zijdezacht liep werd het vernoemd naar een geest.
De eerste echte Ghost
Toen de Ghost in 2009 op het Autosalon van Genève gepresenteerd werd heette het model nog de 200EX-concept. Een maand na de Autosalon kreeg het model de naam ‘Ghost’. In 2010 kwam de EWB (Extended Wheelbase) versie op de markt. Deze Ghost was 11,7 cm langer en bood haar gebruiker dubbel zoveel beenruimte dan zijn kleinere broertje.
Eerdere facelifts
In 2013 kwam Rolls-Royce met de eerste update van haar chique Ghost. Er veranderde niet veel. Het geluidssysteem werd aangepakt en er werd wat leer toegevoegd aan het interieur, maar echte veranderingen bleven uit.
In 2014 vond het merk dat 570 pk te weinig was en kwam het met een bijna 600 pk sterke ‘V-Specification’ van de legendarische Ghost.
In 2016 kreeg de Ghost 40 Nm aan koppel meer en kwam er een ‘Black Badge‘ versie van het model die meer dan 600 pk leverde.
Minimalisme
Minimalisme, dat benadrukt Müller-Ötvös ceo van Rolls-Royce in de livestream. Dit is ook goed terug te zien in het design, dat erg veel op die van zijn voorganger lijkt. De grille is iets kleiner geworden, de neus is iets vlakker en de Rolls kijkt door laserkoplampen de wereld tegemoet. Het uiterlijk van de Ghost is geüpdate maar niet echt veranderd.
De nieuwe Rolls-Royce Ghost is 5,5 meter lang, 2,1 meter breed en 1,5 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van bijna 3,3 meter. Het leeggewicht komt uit op 2.490 kg.
Interieur
Binnenin vinden we meer dan 100 kilo aan geluidsabsorberend materiaal waardoor je in alle rust over de weg kan zweven. Aan de passagierskant vinden we 152 LEDs met de letters ‘Ghost’ op het dashboard. De hemel van de Ghost is donker bekleed met meer dan 850 lichtgevende sterren in de hemel. Ondanks alle LEDs heeft de Ghost een opvallend rustig en minimalistisch interieur.
Aandrijflijn
Welke motor er in de nieuwe Ghost zou liggen is al een halve maand geleden bekend gemaakt in een teaser. Aan boord van de nieuwe Rolls-Royce Ghost vinden we een 6.75 liter v12 met 563 pk en 850 Nm aan koppel. Dit is evenveel vermogen als zijn voorganger, alleen 70 Nm aan koppel meer.
Met al dit vermogen trekt de Ghost van 0 naar 100 km/u in 4.8 seconden. Het versnellen stopt bij 250 km/u waarop de twaalfcilinder begrensd is. Rolls-Royce heeft het blok in de nieuwe Ghost achter de vooras geplaatst, hierdoor is de gewichtsverdeling 50/50. Om toch genoeg ruimte in het interieur te houden is de Rolls-Royce 89 mm groter geworden. Door de meesturende achterwielen is de draaicirkel, ondanks de groei, kleiner geworden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!