Rolls-Royce Cullinan is praktisch, poenerig en peperduur
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FCullinan-MR-3.jpg)
Een persbericht van Rolls-Royce waarin wordt gesproken over het in delen neerklappen van de achterbank… Wij hadden ook niet gedacht dat we het ooit zouden lezen, maar het is er wel degelijk. Deze Cullinan biedt buitenaardse luxe, maar Rolls-Royce benadrukt vooral hoe praktisch hij eigenlijk is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FCullinan-MR-3.jpg)
Nou ja, zo praktisch als een 5,34 meter lange, 2,16 meter brede, 1,83 meter hoge en 2660 kilogram zware super-SUV kan zijn althans. De Cullinan is enorm. Ter vergelijking: een Bentley Bentayga – ook geen kleintje – is maar liefst 20 centimeter korter, 17 centimeter minder breed, 10 centimeter lager en 300 kilogram lichter.
Begrensde top
Beide modellen worden aangedreven door een twaalfcilinder. De Bentley heeft een 608 pk en 900 Nm sterke 6,0 liter W12 met twee turbo’s. De Rolls-Royce zet daar een dubbel geblazen V12 tegenover met een historisch verantwoorde inhoud van 6,75 liter. Het blok komt tot 571 pk en 850 Nm. Hoe snel de Cullinan naar 100 km/h gaat, vindt Rolls-Royce irrelevant. Zijn topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. De Bentley loopt 301 km/h.
Adaptieve luchtvering
Rolls-Royce blaast overigens hoog van de toren als het over de offroadcapaciteiten van de Cullinan gaat. Niet dat de 400.000 euro kostende kolos ooit ongebaande paden gaat zien, maar hij zou er in ieder geval geen modderfiguur moeten slaan. Met dank aan zijn vierwielaandrijving, vierwielsturing en adaptieve luchtvering. In het terrein drukt die laatste wielen die grip verliezen actief tegen de grond.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FCullinan-TG-3.jpg)
De luchtvering laat de auto 40 millimeter zakken als mensen willen instappen en ‘staat weer op’ als in het interieur de startknop wordt ingedrukt. Zoals het een SUV uit het absolute topsegment betaamt, heeft de Cullinan alle mogelijk elektronische systemen aan boord. Met een knop op de middenconsole is de Off-Road-modus in te schakelen.
Bagageruimte
Via een dubbele achterklep is de bagageruimte toegankelijk. Die is met een glazen wand afgescheiden van de cabine om de inzittenden te beschermen tegen koude of warme lucht van buiten als de ‘kofferbak’ openstaat. Er kan standaard 560 liter aan bagage worden meegenomen en tot wel 1930 liter als de achterste zitrij wordt neergeklapt.
Viewing Suite
Optioneel is de Recreation Module, een modulair bagagesysteem dat speciaal is ontworpen voor onder meer snowboards, vishengels en drones. De zogenoemde Viewing Suite bestaat uit twee met leer beklede klapstoeltjes en een tafeltje op de naar beneden scharnierende achterklep. Na een druk op een knop vouwen ze automatisch uit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Er ontbreekt iets heel belangrijks bij deze Mini Cooper John Cooper Works
-
Duik in de prijslijst: dit heeft de BYD Seal te bieden