Dit is de tweede duurste nieuwe auto van het moment
De duurste auto ooit is sinds een week de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Maar als het gaat om nieuwe auto’s, spant de Rolls-Royce Boat Tail de kroon. Dit is het tweede van de in totaal drie exemplaren wereldwijd.
Rolls-Royce presenteerde eind vorig jaar de Boat Tail, een auto waarmee het liet zien waar de fabrikant toe in staat is. Een unieke auto die volledig naar wens van de klant is opgebouwd. Niet alleen door het gebruik van een unieke kleur of stoelbekleding, maar ook door een compleet unieke (en met de hand vervaardigde) carrosserie. Een one-off, dus. Alhoewel, de Boat Tail verschijnt drie keer. Daarmee is-ie nog steeds hyperexclusief.
Jay-Z
Inmiddels heeft de Britse autobouwer de tweede Boat Tail getoond. De auto is in de basis identiek aan het eerste model (die ondanks geruchten niét door rapper Jay-Z is gekocht), maar uiteraard verschilt de aankleding van de imposante machine.
De auto is uiteraard helemaal naar wens van de klant aangekleed. Rolls-Royce meldt dat de familie van de betreffende klant zijn oorsprong vindt in de parelindustrie. Daarnaast is het een kunstliefhebber, die tevens een grote collectie van klassieke en moderne auto’s heeft.
Oesters
Geen verrassing dus dat de gebruikte kleuren en materialen een link hebben met bovenstaand. Deze Boat Tail heeft een unieke carrosseriekleur, die een mix is van oester en zacht roze, aldus Rolls-Royce. Daar zijn ook witte en bronzen micavlokken aan toegevoegd, voor een parelmoer effect. De motorkap heeft een contrasterende cognackleur en een laag kristal, en is afgewerkt met een matte blanke lak.
Het unieke achterdek van de Boat Tail, die doet denken aan de maritieme wereld, heeft eveneens rosévergulde krijtstrepen en een geborstelde afwerking. Het Royal Walnut-fineer is naar wens van de klant aangebracht. Bijzonder daarvan is dat het hout in de loop van de tijd rijpt. Gedurende de jaren zal het hout daardoor een cognackleur aannemen en dus identiek zijn aan de kleur van de motorkap. Ook in de details is de rosétint zichtbaar: op de Spirit of Ecstasy en de dorpels.
Uurwerk van parelmoer
Die cognac-, rosé- en oestertinten komen ook terug in het interieur, bijvoorbeeld in het leer en de transmissietunnel. In het dashboard is een uurwerk van parelmoer geplaatst, die overigens uit de eigen collectie van de betreffende klant komt. Het materiaal komt ook terug in de bedieningsschakelaars en wijzerplaten.
Rolls-Royce laat met deze Boat Tail weer zien hoe ver het personalisatieproces bij het merk kan gaan. Zoals gezegd verschijnt er na deze auto nog een exemplaar, maar het is de vraag of we die ooit digitaal gaan zien. De klant kiest er immers zelf voor om de auto met de wereld te delen. Niet zo vreemd als je ruim 28 miljoen dollar voor een Rolls-Royce hebt betaald.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt