‘Ambitieuze EV-bouwer wil mogelijk fabriek in Nederland openen’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Frivian_r1s_7.jpeg)
Het Amerikaanse Rivian wil een productiefaciliteit in Europa bouwen, waarbij Nederland hoog op de lijst staat. Dat meldt Sky News vandaag.
De start-up is echter momenteel in gesprek met de Britse overheid om de bouw van een productiefaciliteit te bespreken. Volgens de nieuwszender is de fabrikant voornemens om die in de buurt van Bristol te plaatsen. Er zou een flink bedrag mee zijn gemoeid: Sky spreekt over ‘meer dan een miljard pond’, oftewel ruim 1,2 miljard euro.
Gigafactory
Het zou daarbij vooral gaan over een faciliteit waar Rivian zijn auto’s zal gaan bouwen, niet zozeer om een fabriek waar accu’s worden geproduceerd. Verschillende bronnen zeggen echter dat de gesprekken zich nog in een vroeg stadium bevinden, waardoor ook de bouw van een gigafactory (dus een faciliteit waar alle onderdelen van de auto geproduceerd worden) niet uitgesloten is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frivian-r1t-16.jpg)
Het Verenigd Koninkrijk kan echter wat concurrentie verwachten. Volgens hetzelfde Sky News zijn er namelijk ook al voorstellen ingediend vanuit Duitsland en ons eigen Nederland.
Amazon en Rivian
Rivian is een start-up met ontzettend veel ambitie én steun. De partij heeft namelijk overeenkomsten gesloten met grote partijen als Ford en Amazon. Laatstgenoemde plaatste onlangs nog een enorme bestelling bij de autobouwer: het vroeg Rivian om 100.000 elektrische bestelbussen te bouwen. De productie van die voertuigen moet dit jaar van start gaan.
Rivian stelt levering R1T en R1S opnieuw uit, oorzaak laat zich raden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frivian-r1s.jpg)
Ook is Rivian van plan om dit jaar eindelijk de eerste exemplaren van de R1T bij klanten af te leveren. Die auto had vorig jaar al op de markt moeten verschijnen, maar dat is onder andere door de coronapandemie telkens uitgesteld. Of de elektrische pick-ups volgende maand écht worden uitgeleverd, is ook nog maar de vraag. Onlangs liet de partij weten wéér vertraging op te lopen. Tegelijkertijd heeft het al aangekondigd in 2022 de Europese markt te willen bestormen met de R1S, een elektrische SUV.
Brexit
Terug naar het Verenigd Koninkrijk, want daar zou de deal met Rivian een nieuwe opsteker zijn voor de auto-industrie. Door Brexit leek het er even op dat grote autobedrijven zouden vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk, maar onlangs kondigden zowel Nissan als Stellantis nieuwe EV-activiteiten in Sunderland en Ellesmere Port aan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland