Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 1 jun 2021

Rimac Nevera raast met 412 km/h concurrentie voorbij

Rimac heeft het doek van het productiemodel van de opvolger van de Concept_One getrokken. De Kroatische autofabrikant doopt de elektrische hypercar om van C_Two tot Nevera, een stormachtige auto die met verbluffende prestaties en innovatieve techniek de nieuwe maatstaf moet zijn.

Stormachtig

Rimac vond inspiratie in de natuur voor de naam van het productiemodel van de C_Two : een snelle, onverwachte en machtige mediterraanse storm heet die over de open zee voor Kroatië raast heet namelijk Nevera. Met die gedachte is Rimac aan de slag gegaan met de langverwachte opvolger van de toch al indrukwekkende Concept_One, die het Kroatische bedrijf in 2013 in productie nam.

Bij de onthulling van het prototypemodel van de C_Two, zoals de Nevera toen nog heette, gaf Rimac al wat specificaties. Aan die specificaties is weinig veranderd. De elektrische hypercar produceert nog altijd een verbluffende 1,914 pk en 2360 Nm. Van 0-100 km/h gaat in de Nevera binnen 1,85 seconden, binnen 9,3 seconden tikt de naald de 300 km/h aan. Dat is 2,5 seconden sneller dan Rimac voor ogen had. De topsnelheid bedraagt nog altijd een duizelingwekkende 412 km/h.

Nieuwe norm

Het 120 kWh accupakket moet ervoor zorgen dat er flink wat kilometers afgelegd kunnen worden zonder aan de lader te moeten, maar de vier motoren (elk wiel heeft er één) zijn toch wel wat dorstig. Daarom blijft de actieradius volgens de WLTP-standaard steken op 550 kilometer. Deze integrale aandrijving moeten wel zorgen voor een betere wegligging.

“Dit is het. Dit is de auto die ik in gedachten had toen ik tien jaar geleden aan de ‘onmogelijke’ reis begon”, vertelt oprichter Mate Rimac. “Al ons harde werk heeft geresulteerd in de Nevera – onze recordbrekende hypercar. Deze auto is geboren om beter te presteren, de lat hoger te leggen en de norm voor prestatiegerichte auto’s opnieuw te definiëren. En niet alleen qua prestaties, maar als totaalpakket.”

Rimac Nevera

Actieve aero voor de Nevera

Rimac heeft zich opnieuw gefocust op indrukwekkende prestaties, zowel qua topsnelheid als wegligging. Een uitgebreide reeks wijzigingen aan het koetswerk, diffusers en luchtinlaten van de Nevera hebben geleid tot een verbetering van 34 procent in aerodynamische efficiëntie ten opzichte van de vroege prototypes. Het profiel van de motorkap en het ontwerp van de diffusors, splitters en radiatoren zijn ‘intensief geanalyseerd en verfijnd’. Dat alles om de luchtstroom en downforce te verbeteren.

Dankzij de vernieuwde luchtinlaten is de koelefficiëntie van de remmen en de aandrijflijn met 7% toegenomen op hoge snelheid, op lage snelheid bedraagt die winst 30%.

Bovendien heeft Rimac de Nevera voorzien van wat actieve aerodynamica om de koeling, prestaties, stabiliteit en efficiëntie te verbeteren. Het motorkapprofiel, de underbody flap, de diffusor aan de achterzijde en de achtervleugel kunnen elk onafhankelijk bewegen. De Nevera is voorzien van twee verschillende modi. Eentje voor lage downforce-instellingen, eentje voor hoge downforce. Met de eerste modus wordt de luchtweerstand met 17,5% verlaagd en bereik je hogere topsnelheden. In de hoge downforce-modus neemt de downforce ten opzichte van de ‘low drag’-modus met 326% toe.

Nieuw systeem

Rimac introduceert met de Nevera ook het All-Wheel Torque Vectoring 2 (R-AWTV 2) systeem. Dit moet de huidige elektronische hulpmiddelen tractiecontrole en ESP vervangen. Dat systeem moet voor nóg meer grip en tractie zorgen. Het R-AWTV 2-systeem maakt ‘oneindig variabele dynamische reacties’ op weg- en circuitomstandigheden mogelijk door de hoeveelheid koppel die aan elk wiel wordt geleverd te kalibreren.

R-AWTV 2 berekent het precieze koppelniveau dat door elk wiel wordt geleid voor ‘ultieme stabiliteit en uitzonderlijke wendbaarheid’. Meer dan honderd berekeningen per seconde stemmen het koppelniveau af op de gewenste rijstijl.

In totaal zullen er 150 exemplaren in productie gaan die stuk voor stuk minimaal 2 miljoen euro moeten opbrengen. Oorspronkelijk zouden we al een eerste blik moeten hebben gehad van het productiemodel. De onthulling stond namelijk voor eind 2020 gepland. Maar net als bij veel evenementen gooide het coronavirus roet in het eten.

Rimac Concept_One

De Nevera volgt de Concept_One op. Deze elektrische hypercar had net als de opvolger vier elektromotoren, een voor elk wiel, en ook vier versnellingsbakken. Het totale vermogen van die Concept One kwam uit op 1.088 pk en 1.600 Nm, waardoor deze binnen 2,6 seconden naar 100 km/u sprintte.

Toen de Kroatische start-up de auto lanceerde, had hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 305 km/u. Voor de productieversie werd het bijgesteld tot 355 km/u, nog steeds elektronisch begrensd. Die versie werd voor het eerst getoond op de autosalon van Genève in februari 2016.

De Nevera is dus een enorme stap vooruit voor het Kroatische bedrijf, dat bijna tien jaar geleden begon in de werkplaats van Mate Rimac. Nadat Rimac met de Concept_One op het elektrische strijdtoneel verscheen, was de automotive-wereld verkocht. De Kroaten lieten zien dat er meer er mogelijk is met batterijen en elektromotoren dan een Prius of een Leaf. Andere autofabrikanten grepen gelijk hun kans en investeerden in het bedrijf, waaronder Hyundai en Porsche. De technologie van Rimac is dan ook in veel meer auto’s dan alleen in hun eigen modellen terug te vinden.