Het Kroatische Rimac zet de standaard als het aankomt op elektrische hypercartechnologie. Het merk komt eind volgend jaar ook met een tweede eigen model, de Rimac C_Two waarvan nu het prototype is getoond.


Nadat Rimac met de Concept_One op het elektrische strijdtoneel verscheen, was de automotive-wereld verkocht. De Kroaten lieten zien dat er meer er mogelijk is met batterijen en elektromotoren dan een Prius of een Leaf bouwen. Andere autofabrikanten grepen gelijk hun kans en investeerden in het bedrijf (onder andere Hyundai en Porsche). De technologie van Rimac is dan ook in veel meer auto's dan hun eigen modellen terug te vinden. Maar toch wachten we allemaal gespannen op de auto waar ze zelf mee komen: de Rimac C_Two.

Grand tourer/ hypercar

De fabrikant heeft ondertussen de cijfers van de grand tourer/ hypercar al vrijgegeven, en die zijn zeker niet slecht. Laten we beginnen met 1,914 pk en 2,300 Nm waarmee het geheel binnen 1,85 seconden op de 96 km/h (60 mp/h) zit. Topsnelheid is volgens Rimac pas bereikt als de naald de 412 km/h aanwijst. Het 120 kWh accupakket moet ervoor zorgen dat er ook flink wat kilometers afgelegd kunnen worden zonder aan de lader te moeten, maar de vier motoren (achter elk wiel één) zijn toch ietwat dorstig. Daarom blijft de actieradius steken op een 550 kilometer volgens de WLTP-standaard.


Rimac beweert dat de auto een unieke adaptieve vierwielaandrijving heeft waarbij desgewenst het vermogen ook alleen op de achterwielen gezet kan worden. En dankzij 'exceptioneel goede temperatuurmanagement' moet de C_Two twee rondjes Nürburgring op vol vermogen kunnen doen.

Naam

Productie van de HyperGT staat gepland voor ergens eind 2020. In totaal zullen er 150 exemplaren gemaakt worden die stuk voor stuk minimaal 2,2 miljoen euro moeten opbrengen. De echte naam van het model -C_Two is een werknaam- krijgen we vermoedelijk iets eerder te horen. Rimac heeft namelijk aangegeven dat het op de Autosalon van Genève van volgend jaar het productiemodel van de C_Two toont.