Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 13 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Rijkswaterstaat maakt wegen veiliger met data normale automobilist

 ofStaat uw auto continu in verbinding met het internet? Dan is het mogelijk dat u Rijkswaterstaat van data voorziet en daarmee de rest van weggebruikers helpt. 

Autobahn

Nadat de meetapparatuur van Rijkswaterstaat letterlijk verbrandde (de twee ARAN-auto’s – Automatic Road Analyzers- gingen onlangs in vlammen op), moest er een nieuwe oplossing komen om de staat van de wegen in de gaten te houden. Na even nadenken kwam iemand met het idee dat er miljoenen auto’s op de weg rijden waarvan er heel veel data verzamelen. Wat als ze nou eens die data konden gebruiken? Dan zouden ze ineens een goed overzicht hebben van de staat van het wegdek. Daarnaast zouden ze kunnen zien wat er nog meer speelt op het Nederlandse asfalt.

Geplofte airbags

Precies dat idee gaat nu uitgevoerd worden. Rijkswaterstaat begint een proef met enkele honderduizenden auto’s die constant in verbinding met het internet staan. Deze kunnen dan data zoals veringuitslag, ruitenwisserstand, ABS-gebruik, geplofte airbags en dergelijke doorgeven aan de wegbeheerder. Deze kan hieruit mogelijk conclusies trekken over de staat van het wegdek, of dat er wellicht een ongeluk gebeurt is waar direct mensen heen gestuurd dienen te worden. Natuurlijk komen hierbij verschillende privacy-problemen om de hoek kijken, maar Rijkswaterstaat geeft aan dat de data volstrekt anoniem gebruikt wordt. De instantie is niet uit op een beeld van de automobilist, maar wil graag weten wat er op de Nederlandse wegen gebeurt.

Vijf landen

Het project gebeurt in samenwerking met BMW, Ford, Mercedes en Volvo. Ook navigatiebedrijven TomTom en Here werken mee. Met z’n allen gaan ze in vijf landen (Nederland, Finland, Duitsland, Luxemburg en Spanje) aan de slag om te kijken de verzamelde data goed genoeg is om ook conclusies aan te verbinden. Rijkswaterstaat geeft dat de data uit reguliere auto’s niet zo accuraat is. De instantie hoopt dan ook dat de grote hoeveelheid data genoeg oplevert om voor de kwaliteit te compenseren.

Vooralsnog is Rijkswaterstaat voornemens om de verzamelde data te interpreteren en via de navigatiebedrijven door te geven aan andere automobilisten. Dat moet de doorstroming en de veiligheid van het verkeer verbeteren. De techniek om de staat van het wegdek te bepalen is nog te pril om daadwerkelijk te gebruiken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.