Het is één van de grootste ergernissen op de snelweg: bestuurders die zich verheven voelen boven de rest en van de vluchtstrook hun eigen laan maken. Maar dat gaat niet lang meer duren. Vanaf vandaag mogen ook zij dit gedrag keihard afstraffen.

Rijkswaterstaat


We zien ze allemaal voorbij komen op de snelweg: de gele pick-ups van Rijkswaterstaat. Ze zijn er om de automobilist te helpen, pechgevallen weg te slepen en in te grijpen bij ongelukken. Maar er zitten ook weginspecteurs met de status van Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) in die auto's. Deze mogen vanaf 2015 al boetes mochten uitschrijven voor het negeren van een rood kruis en het parkeren op de vluchtstrook. Omdat Rijkswaterstaat veel vaker op de snelweg rijdt dan de politie, krijgen ze nu - gelukkig - meer bevoegdheden om gespuis aan te pakken.

Vluchtstrook

Denk je een file te omzeilen door terug te rijden op de vluchtstrook, dan kun je vanaf vandaag ook een dikke prent van één van deze BOA's krijgen. Die boete bedraagt minstens €380,- en kan hoger worden naarmate je het kunstje vaker uitvoert. Ook mag de BOA nu een proces-verbaal uitschrijven aan vrachtwagenchauffeurs die hoogteoverschrijdingen bij tunnels negeren.

Overigens word je in de eerste situatie niet staande gehouden door een BOA, laat woordvoerder Marah Michel vandaag aan Autovisie weten. "Dat hoort niet bij ons takenpakket en kost te veel tijd. De veiligheid op de weg waarborgen is onze belangrijkste taak. In zo'n situatie stelt een BOA een proces-verbaal op. Die wordt dan later op de deurmat bezorgd."

Tunnels

Dan nog even over de tweede bevoegdheid die ook voor automobilisten positief effect heeft. Vrachtwagens die een tunnel naderen worden door radars en sensoren gewaarschuwd over de hoogte van hun combinatie. Rijdt een chauffeur te lang door, dan kan deze uiteindelijk tot stilstand worden gedwongen door stoplichten of wegversperringen. Dat zorgde in de oude situatie voor een hoop vertraging, omdat BOA's die in zo'n situatie ter plaatse waren lang moesten wachten op de politie.  "Alleen zij konden een bon uitschrijven", zegt Michel. "Dat soort momenten gingen dan vaak over, omdat het veel te lang duurde. We hopen dat dat met de nieuwe bevoegdheden is opgelost."

Opleiding

Momenteel zijn er nog maar 50 van de 300 weginspecteurs die ook de status van BOA hebben. "We willen graag uitbreiden, al is de opleiding om BOA te worden best pittig en tijdrovend. Bovendien wil niet iedereen dat zomaar doen", vertelt Michel. "We willen en mogen groeien naar 100 BOA's bij Rijkswaterstaat zodat 1 op de 3 weginspecteurs de genoemde bevoegdheden heeft."

Of dat genoeg is voor heel Nederland, is nog maar de vraag. "We zijn er wel mee bezig om onze mensen gerichter in te zetten, bijvoorbeeld bij bepaalde tunnels en tijdens periodes van drukte. Denk bijvoorbeeld aan de plekken waarop vrachtwagens parkeren tijdens vakantiedagen", zegt Michel. Daarmee hoopt Rijkswaterstaat de situatie op de snelweg weer een stukje veiliger te maken.