Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 26 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

Hoe 600.000 rijexamens in te halen? CBR en BOVAG blijven steggelen

Er moeten door de coronamaatregelen ruim 600.000 theorie- en praktijkexamens worden ingehaald, maar hoe doe je dat? Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en autobranchevereniging BOVAG worden het maar niet eens.

Het plan van het CBR om in twee maanden het slagingspercentage van examens snel verhogen, is niet realistisch volgens BOVAG. Die is niet tevreden met een aantal van de door het CBR aangekondigde maatregelen om meer mensen te laten slagen.

Plannen voor versnellen rijexamens

Het CBR stelde eerder deze week voor om indien nodig de examenleeftijd te verhogen van 17 jaar naar 18 jaar en om faalangstexamens en tussentijdse toetsen te schrappen, om de wachttijden voor de examens te verkorten. Het programma om 17-jarigen geen examen meer te laten doen moet volgens BOVAG juist niet worden geschrapt, omdat deze mensen vaak in één keer slagen. “Het is succesvol, waarom zou je er dan mee stoppen”, aldus de woordvoerder van de branchevereniging.

BOVAG wil andere maatregelen, zoals het inkorten van de rijexamens van 55 naar 45 minuten. “Dat is genoeg tijd om te zien of iemand goed kan rijden. En het is minder rigoureus dan de andere voorgestelde maatregelen.” Het gaat volgens de woordvoerder niet ten koste van de kwaliteit van het examen, omdat een examinator nooit alles kan testen.

CBR wil niets van plannen BOVAG weten

Het CBR laat in een verklaring weten dat de examentijd niet ingekort kan worden. “We tornen niet aan de kwaliteit van het examen. Het examen duurt een klein uur, inclusief het voorgesprek en eindgesprek. De examenrit zelf duurt ongeveer 35 minuten. Dat is al best kort als je bedenkt wat er wettelijk allemaal getoetst moet worden. Een half uur voor je leven lang een rijbewijs in een steeds complexer wordend verkeer, dat is niets teveel gevraagd.”

autobelastingen
BOVAG-voorzitter Han ten Broeke, foto: BOVAG

“Wij vergroten onze examencapaciteit door over te werken en we leiden nieuwe examinatoren op”, stelt het CBR. Dat mag echter niet ten koste gaan van medewerkers, pauzes worden dus niet ingekort. “De rijscholen kunnen bijdragen door hun leerlingen alleen examen te laten doen als ze voldoende lessen hebben gehad, als ze echt kans hebben om te slagen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.