Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 16 jan 2016
Leestijd: 2 minuten

Reportage: Mercedes-Benz C111 – Orange is the new Black

Mercedes-Benz was in de jaren zestig doodernstig. Je kreeg eerder een schuine mop geserveerd van de Evangelische Omroep, dan dat Das Haus zich liet gaan in ongebreidelde toekomstfantasieën. Maar toen kwam de C111.

Boem, Paukenslag, Frankfurt 1969. De Internationale Automobil Ausstellung, kortweg IAA. Het publiek wordt van de sokken geblazen. Tussen de chique, doch erg onderkoelde S-Klasse, de elegante SL en de overvierkante ‘Strich-Acht’ Mercedessen die de absolute middelmaat belichamen, staat plots een auto te blinken die op een Mercedes-Benz lijkt zoals Lewis Hamilton op de ideale schoonzoon. Hele volksstammen komen zich vergapen aan dit haast psychedelische wezen, dat niettemin een driepuntige ster op de plecht heeft. Italianen verliezen zich in de late jaren zestig zodanig graag in wilde dromen op vier wielen dat men forse porties LSD in het lokale leidingwater vermoedt. Gandini’s Alfa Carabo of Paolo Martins Ferrari Modulo zijn futuristische spektakelstukken die uit een ander sterrenstelsel hiernaartoe lijken te zijn geschoten, al zijn het tegelijkertijd Spielereien met verder bitter weinig fundament.

”Bloedmooi was hij niet eens, wel even intrigerend als een zonsverduistering”

Maar Mercedes? Wat moest het merk voor boeren en tuinders met zo’n woeste blik in de toekomst dat hele volksstammen zich eraan kwamen vergapen? Eentje in modieus oranje óók nog bovendien. Huppelde Mercedes een beetje onhandig achter de Italianen aan, in de hoop een graantje aandacht mee te pikken? Of hadden de Stuttgarters een geheime agenda? Mercedes sloopte nogal wat heilige huisjes om dit nummertje op poten te zetten. Niet alleen had het huis van vertrouwen nooit eerder een dromerige concept car getoond, maar uitgezonderd de zeldzame 150h Sports Roadster uit 1935 was dit eveneens de eerste Mercedes met middenmotor.

Meer lezen over de curieuze Mercedes-Benz C111? Lees het complete artikel ‘Reportage: Mercedes-Benz C111‘ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.