Reportage: Mercedes-Benz C111 – Orange is the new Black
Mercedes-Benz was in de jaren zestig doodernstig. Je kreeg eerder een schuine mop geserveerd van de Evangelische Omroep, dan dat Das Haus zich liet gaan in ongebreidelde toekomstfantasieën. Maar toen kwam de C111.
Boem, Paukenslag, Frankfurt 1969. De Internationale Automobil Ausstellung, kortweg IAA. Het publiek wordt van de sokken geblazen. Tussen de chique, doch erg onderkoelde S-Klasse, de elegante SL en de overvierkante ‘Strich-Acht’ Mercedessen die de absolute middelmaat belichamen, staat plots een auto te blinken die op een Mercedes-Benz lijkt zoals Lewis Hamilton op de ideale schoonzoon. Hele volksstammen komen zich vergapen aan dit haast psychedelische wezen, dat niettemin een driepuntige ster op de plecht heeft. Italianen verliezen zich in de late jaren zestig zodanig graag in wilde dromen op vier wielen dat men forse porties LSD in het lokale leidingwater vermoedt. Gandini’s Alfa Carabo of Paolo Martins Ferrari Modulo zijn futuristische spektakelstukken die uit een ander sterrenstelsel hiernaartoe lijken te zijn geschoten, al zijn het tegelijkertijd Spielereien met verder bitter weinig fundament.
”Bloedmooi was hij niet eens, wel even intrigerend als een zonsverduistering”
Maar Mercedes? Wat moest het merk voor boeren en tuinders met zo’n woeste blik in de toekomst dat hele volksstammen zich eraan kwamen vergapen? Eentje in modieus oranje óók nog bovendien. Huppelde Mercedes een beetje onhandig achter de Italianen aan, in de hoop een graantje aandacht mee te pikken? Of hadden de Stuttgarters een geheime agenda? Mercedes sloopte nogal wat heilige huisjes om dit nummertje op poten te zetten. Niet alleen had het huis van vertrouwen nooit eerder een dromerige concept car getoond, maar uitgezonderd de zeldzame 150h Sports Roadster uit 1935 was dit eveneens de eerste Mercedes met middenmotor.
Meer lezen over de curieuze Mercedes-Benz C111? Lees het complete artikel ‘Reportage: Mercedes-Benz C111‘ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland