Kan de Lotus Evora 400 de Porsche 911 Carrera onttronen als allround sportauto? Het icoon krijgt 48 uur om te bewijzen dat hij ook met turbomotor nog heer en meester is. 

911 VS EVORA_Jerome_Wassenaar_mg_8161911 VS EVORA_Jerome_Wassenaar_mg_8161


Het omdraaien van de contactsleutel links naast het stuur trekt de coulissen van het Porsche-theater open. De tijd is beperkt en de voorstelling start onmiddellijk. De 370 briesende paarden stormen hun stal uit en de Porsche 911 Carrera spuwt direct rake oneliners om me te overweldigen. Meer snelheid, een nieuwe turbomotor, een lager verbruik, een verbeterd interieur, nóg meer verfijnde rijeigenschappen en dat voor een prijs van115.100 euro. Je kunt er dagelijks van genieten bovendien, zonder concessies. In alle comfort cruise ik richting het midden van het land en langzaam verdwijnt het besef in een sportauto te zitten. De competitiedrang van de 911 lijkt tot rust te zijn gekomen. Maar in Houten, parallel aan de A27, ruikt hij bloed. Hij drukt zijn neus tegen de showroomruit van Van der Kooi Sportcars, het Nederlandse verkooppunt voor Engelse lightweights. Het raam beslaat nog net niet van de verhitte Duitser, maar de boodschap is duidelijk. De Lotus Evora 400 mag dan lovende kritieken hebben gehad, maar de 911 heeft voor hetere vuren gestaan.

''De Lotus ga je op een gegeven moment als een prothese zien''

De Brit laat zich zeker niet imponeren. Met een wilde grom slaat de van Toyota afkomstige 3.5-liter V6 met compressor aan en overstemt het hijgerige gerochel van de 911. In de Lotus-brul zit van alles. Frustratie, dreiging en zelfvertrouwen. De Evora 400 heeft een nieuw uitlaatsysteem en daarmee schreeuwt hij veel harder dan de niet meer leverbare Evora S. Gemeen en hartstochtelijk. Zo hoort een sportauto te klinken en er ook uit te zien. Hij was voorheen wat te rond en te lief. De voorbumper met ‘giftanden’ aan weerszijden van de grille straalt eindelijk agressie uit. Zeventig procent van de onderdelen is nieuw en de specificaties van de Evora zijn indrukwekkender, want met hulp van een een vloeistofgekoelde chargecooler levert hij 405 pk en 410 Nm. Alle inspanningen ten spijt: meerdere malen heb ik moeten uitleggen aan omstanders dat dit een Lotus is.

Meer lezen over deze twee sportwagens? Lees het complete artikel 'Reportage: Lotus Evora 400 vs. Porsche 911 Carrera' (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).