De Honda Civic Type R heeft de prijzenkast van de snelle, voorwielaangedreven hatchbacks leeggehaald. Maar de Japanner wil meer, véél meer. Hij richt zijn vizier nu op de Mercedes-AMG A 45 en de Audi RS 3 Sportback.

IMG_4252


De rode startlichten branden boven het rechte stuk van Circuit Park Zandvoort. Drie ongeduldige rechtervoeten laten de motoren smeken om het licht te doven. Seconden lijken minuten. Dan gaan de lampen uit en wordt een kettingreactie in gang gezet. Turbo’s spoelen op, neuzen veren omhoog, uitlaten knetteren, banden vechten om tractie en motoren klimmen in toeren. Een kakofonie van mechanische razernij. De explosies van onverbrande benzine tijdens schakelacties echoën onder het dak van de hoofdtribune als artillerievuur op het slagveld. Vijftig, zeventig, negentig en de digitale snelheidsmeters blijven maar oplopen. De Audi RS 3 Sportback pakt een halve wagenlengte op de Mercedes-AMG A 45 en de Honda Civic Type R hangt iets achter het duo. Dan floepen de remlichten van de Audi aan en kruist hij de andere twee voorlangs, als teken dat de RS 3 zijn overwinning op het sprintonderdeel claimt. Het voorteken van dominantie of een plagerige speldenprik?

''De A 45 is softer, sneller en véél speelser dan voorheen"

Bloedhete uitlaten tikken en de geur van automobiele inspanning hangt in de lucht. Het drietal staat in de pitstraat af te koelen, waar professioneel coureur en Autovisie’s ‘Stig’ Peter Kox de veters van zijn raceschoenen staat te strikken om de snelste rondetijden neer te zetten. Maar het gaat om veel meer dan de droge tikken van de secondewijzer. Het gevoel dat zoveel kracht geeft, het geluid, de controle en de precisie. In welke auto geniet je na een snelle rit nog dagenlang na? Voor welke zet je de wekker? Na de eerste inleidende beschietingen heeft er in elk geval nog niet een gezichtsverlies geleden. Integendeel, de prestaties van elke auto zijn stuk voor stuk spraakmakend. Schrik niet. De RS 3 sprint in een onvoorstelbare 4,1 seconden naar 100 km/h, de A 45 in een respectabele 4,7 tikken en de Civic Type R in 5,5 tellen. De vierwielaangedreven, met snelle automaten uitgeruste Duitsers zijn zo rap dat ze een generatie oude supercars degraderen tot trage fossielen. Ook de Honda mag niet worden onderschat.

Meer lezen over deze razendsnelle hatchbacks? Lees het complete artikel 'Reportage: De buitencategorie' (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).

IMG_5547
IMG_5547