Af en toe glipt er eentje doorheen. Een auto waarvan iedereen vooraf al weet dat het geen verkooptopper wordt omdat hij zijn tijd te ver vooruit is. Een puur product van ingenieurs.

AUDI A2 VS BMW I3_Jerome_Wassenaar_mg_5724


Voor een fabriek als Audi, gewend aan successen, viel de verkoop van de A2 nogal tegen. Krap 180.000 stuks verkochten de Ingolstadters tussen 2000 en 2005 van hun kleinste model. Bij de introductie van de auto, in maart 2000, hing de twijfel al in de lucht. Ja, de A2 was enorm vernieuwend, dat zag iedereen. Net als het topmodel werd hij gebouwd rondom een aluminium spaceframe dat werd bekleed met lichtmetalen plaatwerkdelen. Een constructie die Audi met geen enkel ander VW-product hoefde te delen. De lichtste versie met viercilinder benzinemotor woog nog geen 900 kilo. En dat voor een auto met airco, premium aangekleed interieur en ook toen al een hele serie airbags. Maar al dat vernuft had wel een prijs. De goedkoopste A2 kwam in de prijslijst voor 43.500 gulden.

''Dat de toenmalige VW-topman de stekker uit de A2 trok, verraste weinigen''

Wilde je een iets grotere motor, dan zat je al snel op 50 mille. Hetzelfde bedrag betaalde je voor een leuk aangeklede Golf, Focus of niet al te rijk gespecificeerde A3. Dan moest je wel heel graag in dat aparte ding willen rijden dat net zo groot was als een VW Polo. Zeker in een periode dat fiscale douceurtjes rond dit soort schone en zuinige auto’s nog niet bestonden. Dat toenmalig VW-topman Bernd Pischetsrieder de stekker uit het project trok, zonder de A2 een opvolger te geven, verraste dan ook weinigen. Zoals wel vaker met revolutionairen kwam de echte waardering voor de A2 pas later. Met de jaren verwierf de hypercompacte MPV een schare fans.

Meer lezen over deze twee revolutionaire auto's? Lees het complete artikel 'Reportage: BMW i3 en Audi A2' (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).