Renault bleef lang achter Carlos Ghosn staan, maar laat de in opspraak geraakte topman nu vallen als een baksteen. De Franse fabrikant heeft opeens besloten het concurrentiebeding van Ghosn in te trekken en hem ook geen ontslagvergoeding te betalen.


Fotocredit: Kimimasa Mayama / EPA

Ghosn werd in november vorig jaar gearresteerd in Japan. Hem worden diverse financiële delicten ten laste gelegd. Zo zouden Ghosn en zijn rechterhand Greg Kelly de hoogte van hun beloningen niet juist hebben gerapporteerd. Daarbij zou Ghosn zijn zus een betaalde functie als adviseur hebben gegeven en persoonlijke investeringsverliezen hebben afgewenteld op Nissan. Ook heeft de autofabrikant betaald voor huizen van de topman in onder meer Rio de Janeiro, Parijs en Amsterdam.

Concurrentiebeding

Nissan en Mitsubishi namen gelijk na zijn arrestatie afstand van Ghosn, maar Renault bleef achter de 64-jarige Franse Braziliaan staan. Tot er in januari druk kwam van de Franse overheid. Ghosn nam vanuit zijn cel ontslag als bestuursvoorzitter en CEO van Renault. In een mededeling schrijft Renault nu dat het concurrentiebeding van Ghosn is opgeheven en dat hij daarom ook geen recht meer heeft op een vergoeding van twee jaarsalarissen.

Geen aandelen meer

Om de man nog meer een poot uit te draaien, heeft Renault ook besloten dat hij geen recht meer heeft op de aandelen die hij in 2015, 2016, 2017 en 2018 kreeg als deel van zijn belonging. Volgens de fabrikant is een van de voorwaarden dat Ghosn binnen Renault moet werken om de aandelen definitief te kunnen krijgen. De raad van bestuur heeft unaniem besloten dat dit niet meer het geval is. Wat heel vreemd is, want hetzelfde bestuur heeft gisteren gemeld dat Ghosn nog steeds directeur is van Renault SA.

Advocaten woedend

Het lijkt er sowieso op dat er een wonderlijk spelletje wordt gespeeld. De Japanse autoriteiten en onderzoekers binnen Nissan keken al maanden voor zijn arrestatie naar de handel en wandel van Ghosn, maar meldden dit nooit aan Renault (dat 43 procent van de aandelen Nissan heeft) of de Franse staat. De advocaten van Renault zijn woedend op Nissan. Onderzoekers binnen Nissan werken nauw samen met de Japanse justitie, terwijl de fabrikant zelf ook is aangeklaagd. Op een lijst met 82 vragen over het onderzoek naar Ghosn heeft Renault van Nissan nooit antwoord gehad.