Autovisie
Autovisie Nieuws 3 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

Renault Trafic komt niet door Australische crashtest

Om weer voet aan de Australische bestelautogrond te krijgen, wierp alliantiepartner Renault Mitsubishi de in Europa razend populaire Trafic in de schoot. Succes verzekerd zou je wellicht denken. Nou nee, de Japanners hebben een kat in de zak gekocht.

De Renault Trafic is sinds jaar en dag een succesnummer en dat op commercieel gebied. Het is ongekend hoeveel exemplaren van de Franse bestelwagen op jaarbasis verkopen. Dat succes bleef niet onopgemerkt en Opel ging met de Fransen een inmiddels beëindigde samenwerking voor zijn Vivaro aan. Fiat stapte eveneens in voor zijn Talento en Renaults-alliantiepartner Nissan deed ook vrolijk mee. De afzet van het model was en is enorm.

Alliantiepartner

Toen Mitsubishi een bestelwagen voor de Australische markt kon gebruiken, klopten de Japanners bij hun alliantiepartner aan. Want als er zoveel merken profiteren van Renaults knowhow, productiefaciliteit en product, waarom de eigen clan niet? En zo verscheen de Mitsubishi Express ten tonele. Met een stuur aan de rechterkant en voorzien van een specifieke Mitsubishi grille met de drie diamanten. Laat Mitsubishi het Europese succes maar in Australië voortzetten, is er wellicht gedacht.

https://www.autovisie.nl/merken/mitsubishi/

Alliantie Renault, Nissan, Mitsubishi: andere rolverdeling

Bijkomen

Maar het einde van de Express is nabij nu het Australische ANCAP SAFETY de Europese besteller aan een crashtest heeft onderworpen. De einduitslag? Nul sterren. Geen een, zelfs niet voor de moeite. Het is een twijfelachtige mijlpaal die Mitsubishi binnen de ANCAP heeft weten te bereiken. Volgens de huidige testmethode haalde niet eerder een model géén ster.

Opmerkelijk is dat de test al op 4 december 2020 werd uitgevoerd, maar dat het resultaat pas vandaag werd bekendgemaakt. Zouden de Australische onderzoekers met stomheid zijn geslagen aangezien ze dit resultaat naar eigen zeggen niet eerder hebben gezien? De crashtestdummies stellen: “De Express Van was niet in staat ook maar één ster te behalen.” In het kort, hij faalde op alle vlakken.

Eigen record verbroken

Triest voor Mitsubishi dat juist zo vertrouwde op de kwaliteiten van de Renault Trafic, maar er niet aan heeft gedacht dat de Australische NCAP andere eisen stelt dan de Europese NCAP. De gedachte dat het merk na de vorige generatie (L300) Express wel een goed product aanbiedt, verdwijnt als sneeuw voor de zon. En weet dat Mitsubishi de vorige Express destijds van de markt haalde, omdat de auto slechts één ster in de crashtests scoorde. Toen, in 2013, zei de woordvoerder van de Australische importeur: “We vinden het niet correct om een bestelwagen aan te bieden die één ster op het gebied van veiligheid biedt. (…) We hebben die bewuste beslissing (het terugtrekken van de L300 Express, red.) gedaan omdat het om veiligheid gaat.” Eens kijken wat er met de nieuwste Express gaat gebeuren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.