Het zal even duren voordat we de naam Laguna uit ons systeem hebben, maar als het aan Renault ligt, gebeurt dat zo snel mogelijk. De Talisman moet met een schone lei beginnen, niet gehinderd door het ‘onbetrouwbare’ imago van zijn voorganger.

SELECTION PRESSE


Want ook al was de derde generatie van de Renault Laguna (2007 - 2015) een prima auto, hij leed onder de kwaliteitsproblemen die zijn oudere broer (2000 - 2007) parten speelden. Het model maakte, samen met de Avantime en Vel Satis, deel uit van een offensief dat Renault hoger in de markt moest zetten. Uiterlijk was de tweede Laguna zeer geslaagd en ook op veiligheidsgebied zat het wel goed: de Renault kreeg als één van de eerste de maximale Euro NCAP-score van vijf sterren. Het merk met de wybert zette tevens in op technologie, met onder meer keyless entry als toevoeging.

"Het imago van de Laguna liep onherstelbare schade op"

De Laguna verkocht in eerste instantie uitstekend, maar daarna staken de eerste kwaliteitsproblemen de kop op. De lijst met 'gremlins' was eindeloos: van storingen in automatische versnellingsbakken tot weigerachtige ECU's en van kapotte turbo's tot verwarmingen die niet meer werkten. Er is zelfs een terugroepactie geweest omdat Laguna-eigenaren door een ontwerpfout van Renault geen Isofox-kinderzitjes in hun auto konden monteren. Het imago van de grote vijfdeurs liep vrijwel onherstelbare schade op, waar ook zijn opvolger nog last van had.

Aan de Talisman de zware taak om de consument terug te winnen voor Renault, met een nieuwe naam dus. Hoewel, er is al twee keer een Renault Talisman geweest: in 2001 onthulde het Franse merk een studiemodel van een tweedeurs coupé dat zo heette en in 2012 liet het de naam terugkeren op de Chinese versie van de Renault Samsung SM7. De nieuwste Renault krijgt de aanduiding omdat die "bescherming en kracht" suggereert en bovendien "over de hele wereld makkelijk is uit te spreken en te begrijpen".

Kijk voor alle details over de Renault Talisman op Telegraaf.nl/Autovisie