Wonderlijk! Renault Symbioz is auto en huis tegelijk
‘Rare jongens, die Galliërs’, om even een citaat uit Asterix en Obelix te verhaspelen. Want Renault heeft op de IAA de Symbioz gepresenteerd. En dat is niet alleen een concept car, maar ook een volledig huis.
We kennen het riedeltje inmiddels. Auto’s worden autonoom, wij hoeven niet meer te sturen, auto’s worden meer dan alleen een vervoersmiddel, wij worden helemaal ‘connected’ overal naartoe gereden en auto’s gaan met alles en iedereen praten. Dat is ook hoe Renault de toekomst ziet, maar het Franse merk gaat nog een stapje verder. De Symbioz met vier wielen hoort bij de Symbioz met fundering en een rioolaansluiting. Ze hebben een – je raadt het al – symbiotische relatie.
Op het dakterras
Eerst even de rijdende Symbioz. Die heeft twee elektromotoren op de achteras en komt daarmee tot een vermogen van 681 pk en een koppel van 660 Nm. Dat schijnt genoeg te zijn om in 6 seconden naar 100 km/h te gaan, maar als je de actieradius van 500 kilometer wilt halen waag je je daar liever niet aan. Opladen gebeurt via inductie. Niet in een donkere, stoffige garage, maar midden in het huis Symbioz. Want het is de bedoeling dat de andere Symbioz daar op een draaischijf komt te staan die tevens als lift fungeert. Je kunt de Renault namelijk ook op het dakterras zetten.
Hoe werken de twee Symbiozzen (spelling?) dan samen? In eerste instantie doordat het huis de plek is waar je de auto oplaadt. Dat hoef je niet zelf te doen, want het huis weet wanneer jij ergens naartoe moet – het heeft toegang tot je elektronische agenda – en vult dan de auto bijvoorbeeld wat extra bij. Bovendien staan Symbioz 1 en 2 constant met elkaar in contact. Als jij in een pestbui naar huis rijdt en graag naar het album Pornography van The Cure luistert, wordt je ‘casa’ alvast ingeseind zodat het nummer One Hundred Years uit de speakers knalt als je binnenloopt.
Zithoek met tafeltje
En dan nog iets. De elektrische en autonome Symbioz staat op zijn draaischijf niet alleen futuristisch en goudkleurig te wezen, maar heeft ook nog een functie. De wagen is behoorlijk ruim van binnen (voor een auto tenminste). Het stuur en het dashboard kunnen worden weggevouwen en de vier stoelen kunnen worden omgedraaid. De Symbioz is dan een extra kamer in huis, aldus Renault, een zithoek met zelfs een klein tafeltje tussen de stoelen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland