Renault stopt investeringen in diesel
De huidige generatie dieselmotoren is voor Renault de laatste. Het merk steekt geen euro meer in een nieuwe familie zelfontbranders. Dat zegt Renaults ontwikkelingsbaas Gilles Le Borgne in het Franse magazine Auto Infos.
Hij kondigt het einde aan voor dieselmotoren voor de personenauto’s van het Franse merk. Het is echter niet zo dat de blokken per direct van de prijslijst worden geschrapt. De huidige modellen behouden de bestaande zelfontbranders, die door Renault voorlopig up-to-date worden gehouden.
Overgang naar geëlektrificeerde benzinemotoren
De ontwikkelingschef deed zijn uitspraak tijdens de lancering van Renaults nieuwe studiemodel Mégane eVision. Dat model komt eind volgend jaar op de markt en is volledig elektrisch aangedreven. De Franse autobouwer gaat zich richten op elektromotor en geëlektrificeerde aandrijflijnen om zijn CO2-uitstoot van het eigen wagenpark te reduceren. De diesel draagt daar een steentje aan bij, maar de vraag naar de zelfontbrander daalt en de ontwikkelingskosten om de dieselmotoren schoon te maken stijgen.
Beperkte actieradius
Voor fabrikanten zijn plug-in hybrides en vooral elektrische auto’s de voorlopige oplossingen om de gemiddelde CO2-uitstoot sterk te reduceren. Voor de consument en met name de veelrijders is de stekkerhybride echter geen alternatief voor de dieselauto door hun beperkte elektrische actieradius, die alleen op korte stukken het overall verbruikscijfer positief beïnvloeden.
Groei in geëlektrificeerde modellen
Renault zal vanaf 2025 alleen geëlektrificeerde benzinemotoren aanbieden in zijn modellengamma, dat er over vijf jaar grotendeels anders uitziet dan vandaag de dag. Het merk denkt dat binnen die jaarverkoop de elektrische modellen en stekkerhybrides zo’n 15% van de Renault-verkoop uitmaakt, maar dat het percentage in 2030 op 30% ligt. Op dit moment levert Renault de Clio als hybride en de Captur en Mégane als plug-in hybride. Het personenautoaanbod elektromodellen bestaat nu uit de Twizy, Zoe en Twingo ZE, waar volgend jaar de Mégane eVision aan toe wordt gevoegd.
In de bestaande productlijnen Clio, Kadjar, Mégane, Scénic, Kadjar en Talisman kun je diesel tanken.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’
-
Met opmerkelijke claim vergelijkt Nissan de Ariya Nismo en GT-R
-
‘Geef eens gas’ gaat faliekant mis bij Dodge Challenger Hellcat