De Franse autoriteiten bekijken of na Volkswagen ook Renault heeft gesjoemeld met de uitstootwaarden van hun auto’s. Vorige week waren er op meerdere plekken invallen waarbij computers in beslag zijn genomen.

RenaultEspace


Dat zegt vakbond CGT. Renault zelf stelt in een eerste reactie tegenover persbureau Reuters dat het onderzoek zich zou richten op de technieken die de fabrikant toepast om uitlaatgassen te filteren. Er zou volgens de fabrikant geen sjoemelapparatuur zijn gevonden. Eerder al onderzocht fraudewaakhond DGCCRF fabrieken en onderdelen bij Renault.

Invallen Renault

De invallen hadden plaats op vier plekken. Waaronder twee ontwikkelingscentra in Lardy en Guyancourt. De techneuten hier houden zich onder andere bezig met de typegoedkeuring van motoren. Uitstoot is een belangrijk, zo niet tegenwoordig het belangrijkste onderdeel van dit proces.

Ze houden volgens Renault verband met een groot onderzoek dat de fraudewaakhond van het ministerie van Economische Zaken direct na het bekend worden van dieselgate startte. Centrale vraag daarvan is dat de dienst wilde weten hoe zeer de uitstoot in de praktijk afwijkt van die zoals fabrikanten hem op papier claimen.

Controleurs

De Fransen testen daarvoor steekproefsgewijs auto’s. In eerste instantie hielden controleurs vooral VW-producten tegen het licht. Maar al bij de start van het onderzoek beloofden de autoriteiten ook auto’s uit eigen land de maat te zullen nemen.

Het is nog niet duidelijk met welke motoren zou zijn gerommeld. Renault heeft als grote autofabrikant een uitgebreide range van zelf ontworpen en gebouwde dieselmotoren. Die gebruiken ze niet alleen voor de eigen producten, maar leveren ze ook aan zustermerk Nissan. En Mercedes monteert de diesels in de A klasse. Mocht er dus net als bij VW zijn gerommeld met software, dan zijn er wellicht gevolgen voor veel meer merken dan Renault alleen.

Invloed overheid

Ook politiek is het fraude-onderzoek explosief. Renault werd weliswaar twintig jaar terug geprivatiseerd, maar de overheid heeft nog steeds een stevig aandeel van bijna twintig procent. Dit werd zelfs vorig jaar verhoogd om ervoor te zorgen dat de overheid voldoende invloed kan houden op de autobouwer.

Aandeel zakt 20%

In zijn val op de beurs van Parijs – het aandeel ging min 20 procent na bekend worden van het nieuws – sleurde Renault de andere grote Franse autoreus PSA mee. De producent van Peugeot, Citroën en DS Automobiles heeft een verklaring uitgegeven waarin staat: de DGCCRF is bij ons niet langs geweest.