Renault bengt 100% elektrische Mobilize Limo-taxi naar Europa
Renault komt met een nieuw model op de markt dat met name gericht is op taxiwerk. De Renault Mobilize Limo moet ervoor zorgen dat meer taxi’s en ander personenvervoer 100% elektrisch gaan rijden.
De auto is ontstaan uit een samenwerking tussen Renault en Jiangling Motors Group. Het idee is niet zozeer om de auto te gaan verkopen, maar de limo moet met name als huurauto worden aangeboden.
Rijden met abonnementen
Deze huurcontracten biedt Renault aan onder de naam Mobilize. Er komen grofweg drie pakketten: voor voltijd-rijders, deeltijd-rijders, en bestuurders die zo af en toe de auto pakken. Rij je echt weinig dan kan je zelfs voor een ‘pay-as-you-drive’-formule kiezen. De auto zal met name voor commerciële doeleinden gebruikt gaan worden.
De Renault Mobilize Limo
Maar met wat voor auto probeert Renault de groeiende markt van taxi- en personenvervoer te veroveren? De auto is 4,67 meter lang, 1,83 meter breed en net geen anderhalve meter hoog. Door de lange wielbasis en de korte neus moet de Renault Mobilize Limo vooral veel ruimte bieden aan zowel de passagiers als de bestuurder.
Voor de passagiers op de achterbank is er een vlakke vloer die ervoor moet zorgen dan drie personen comfortabel kunnen zitten. De kofferbak is met 411 liter ruim genoeg voor een paar grote koffers.
Op papier een ruime taxi dus, maar hoe lang kan een chauffeur met de auto rijden? Het accupakket beslaat 60 kWh, dit levert volgens Renault een rijbereik van 450 kilometer op. De accu stuurt elektriciteit naar de 150-pk motor die maximaal 140 kilometer per uur draait. De nul-naar-honderd-sprint legt de Renault Mobilize Limo af in 9,6 seconden. Aan de snellader laadt de auto tot wel 250 kilometer in 40 minuten.
Volgend jaar al achterin zitten
Renault laat het Mobilize Limo-model op 8 september zien op de IAA in München. In de tweede helft van 2022 moet de auto voor het eerst op de Europese taximarkt verschijnen.
Eerste waterstof taxivloot van Nederland een feit in Den Haag
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze compacte crossover met hoge instap is een aantrekkelijke occasion
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Covermodel: Renault 25 – Met goedkeuring van de Franse president
-
Smart #3 vs. Renault Megane E-Tech: de beste elektrische auto
-
De Mitsubishi Colt verslaat de Renault Clio op slechts één punt
-
Deze gezinsauto koop je voor minder dan 10.000 euro als occasion
-
Dit is waarom de Renault Clio nog steeds een goede keuze is
-
Waarom deze gezins-EV een erg goede deal is
-
Duurtest: de elektrische Renault Megane is bij vlagen zéker sportief
-
Waarom de Renault Vel Satis al vanaf het begin gedoemd was | Sjoerds Weetjes 377
-
Duurtest: Hoe goed de Renault Mégane E-Tech in praktijk is
-
De Renault Twingo wordt zo goedkoop omdat het geen auto is