Renault pakt het goed aan met de introductie van de nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R. Het merk presenteert de auto op de Nürburgring en laat zien dat ze de snelste zijn want het model vestigt gelijk een nieuw record.

Renault Mégane R.S. Trophy-R


Het is inmiddels vijftien jaar geleden dat de vorige Renault Mégane R.S. Trophy-R uit de fabriek rolde. Vandaag laat Renault het nieuwste model van de hardcore-hatchback zien en bevestigt gelijk zijn status als koning van de groene hel. Want de R.S. Trophy-R heeft namelijk op 5 april van dit jaar de Honda Civic Type R van de troon gestoten. Renault verpulverde de door de Japanners gezette tijd van 7:43,80 met bijna vier seconden. Coureur Laurent Hurgon reed de Mégane in 7:40,1 over de Nürburgring-Nordschleife en vestigde daarmee een nieuw record voor snelste voorwielaangedreven auto.

Renault Sport

De Renault R.S. Trophy-R is een verder door Renault Sport aangepaste versie van de 'reguliere' Trophy. Aan het vermogen van de 1,8 liter turbomotor uit de R.S. Trophy is niets veranderd, het blok levert nog steeds 300 pk. De Trophy-R werd dus niet sneller door extra pk's maar wel door andere aanpassingen. Zo verwijderde Renault Sport bijvoorbeeld 130 kilogram aan overbodig gewicht en verbeterden ze de aerodynamica en de wielophanging verder. Wat er exact veranderde gaan we nog uitzoeken maar de wegligging werd door toepassing van Öhlins schokbrekers nog beter, lees nog strakker.

Zoals gebruikelijk, koos Renault voor de toevoeging van echte high-performance onderdelen. Zo komt het uitlaatsysteem van de auto bij Akrapovič vandaan en zit de bestuurder in een kuipstoel van Sabelt. Remmen doe je met een set van Brembo en de grip nam verder toe door de montage van de beste Bridgestone banden.

Renault-Megane-Trophy-R-00
Renault-Megane-Trophy-R-03
Renault-Megane-Trophy-R-01
Renault Mégane R.S. Trophy-R
Renault Mégane R.S. Trophy-R

Grand Prix van Monaco

Renault toont de Renault Mégane R.S. Trophy-R voor het eerst aan het publiek vlak voor de Grand Prix van Monaco op 24 mei. Daar trappen Formule 1-coureurs Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg de race-Mégane over het iconische stratencircuit. De auto zal vanaf eind 2019 leverbaar zijn. Renault laat later nog weten hoeveel hij gaat kosten.

In het huidige nummer van Autovisie rijden we uitgebreid met de Renault Mégane R.S. Trophy. En in een dubbeltest neemt hij het op tegen de Honda Civic Type R. Wie er wint leest u in Autovisie #11. In de video hieronder zet testredacteur Dries van den Elzen een nieuwe Ring-tijd in de 'normale' Megane RS Trophy.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!