Renault bevestigt dat het de Chinese City K-ZE gaat aanpassen voor de Europese markt en hier zal uitbrengen. Dit stadskarretje gaat rond de €11.000 kosten.

Renault K-ZE Concept (2018) 4


Vorige maand lieten we u al weten dat Renault plannen had om een elektrische auto voor ongeveer €10.000 in Europa op de markt te brengen. We speculeerden destijds dat het logisch zou zijn als het merk hun K-ZE, een elektrische auto specifiek voor de Chinese markt, zou ombouwen om in Europa op de markt brengen. En geloof het of niet, maar dat is precies wat de Fransen nu gaan doen.

China

Begin dit jaar toonde Renault vol trots de K-ZE op de Shanghai Motorshow. Daar werd bekend dat de auto zicht voortbeweegt met één enkele elektromotor van 43 pk en 119 Nm. Daarmee kan hij maximaal 104 km/h aantikken en heeft hij, dankzij de 26,8 kWh batterij, een bereik van ongeveer 250 kilometer. Tot nu toe niets spectaculairs, maar de prijs is dat wel: de auto kost in China namelijk minder dan €8.700.

Dat autootje zullen we over niet al te lange tijd ook in Europese steden tegenkomen. Al zal hij dan ongeveer €11.000 kosten en onderdeel zijn van een 'shared mobility' initiatief. Olivier Murguet, Renault’s vice-president of sales, gelooft namelijk dat jongeren steeds minder vaak een auto kopen. In plaats daarvan wijken ze uit naar het huren van vierwielers. "Ze zullen dit soort auto's huren en daarom geloven wij dat een A-segment EV in Europa een gigantisch succes kan zijn op het gebied van autodeling," vertelt hij tegenover Autocar.

Europa

De K-ZE wordt voor de Europese markt aangepast, maar hoe precies laat Renault nog niet weten. Wel is duidelijk dat de kleine stadsauto niet in Europa gemaakt wordt. De Chinese fabriek in Shiyan is de enige locatie ter wereld die de K-ZE gaat produceren. Dit om de kosten van de auto zo laag mogelijk te houden.

Renault K-ZE Concept (2018) 3


Met het introduceren van een nieuwe a-segmenter gaat Renault tegen de trend in. Veel fabrikanten trekken zich terug uit de markt voor kleine auto's omdat ze deze vierwielers niet of nauwelijks winstgevend kunnen maken. Dat komt hoofdzakelijk door de steeds strenger wordende uitstooteisen. Enkele fabrikanten geven dan ook aan dat ze de markt niet helemaal verlaten, maar wachten met het uitbrengen van een nieuw model totdat deze volledig elektrisch en betaalbaar kan zijn.