Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 22 sep 2022

Renault laat knotsgekke restomod zien van legedarische 5

Renault laat nog een restomod van de legendarische 5 zien. Ditmaal een versie met 380 pk die nóg extremer is dan de eerder getoonde conceptmodellen.

Althans van Renault zelf dan. De in 2021 getoonde restomod van Legende Automobiles is nog een stukje leuker met zijn 400 pk viercilinder. Desondanks is het uiterlijk van dit eigen studiemodel van Renault een stuk extremer. De daadwerkelijk aangekondigde nieuwe 5 is daarentegen een stuk ingetogener.

Een extreme Renault 5

Te beginnen bij de gigantische spoiler op de achterklep, een ware dinertafel voor een rijdend buffet. Middels tal van luchthappers, lipjes, verlagingen en een gigantische diffuser, wordt de lucht perfect langs de koets geleidt – en het ziet er ook nog een top uit.

Renault 5 Restomod
(Afbeelding: Renault)

Onder de opzichtige koets van de R5 Turbo 3E vind je een buizenchassis dat zorgt voor meer stabiliteit in de koets en goede veiligheid van de bestuurder. Dit ontwerp geeft direct aan voor welk doeleinde deze elektrische Renault 5 gebouwd is: het circuit.

Een speciale ‘drift mode’

Renault zegt dat deze 5 een puur elektrische drifter is. Om banden op te kunnen roken, beschikt de aandrijflijn over 280 kW (380 pk) en 700 Nm aan koppel. De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur en de nul-naar-honderd-sprint neemt slechts 3,5 seconden in beslag. Met een speciale ‘drift mode’ aan sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,9 seconden.

Renault 5 Restomod
(Afbeelding: Renault)

De elektro-aandrijflijn wordt van elektriciteit voorzien door een 42 kWh accupakket. Middels een 380V 32A-lader kan je het batterijpakket in 2 uur volledig opladen. Het accupakket van de Renault 5 weegt 520 kilogram en beslaat daarmee meer dan een derde van het gewicht van de complete auto, 1500 kilogram.

Renault R5 Turbo 3E is een knotsgek studiemodel

Renault presenteert de restomod van de 5 als showauto die zich tussen de virtuele en echte wereld bevindt. Meer informatie over het knotsgekke studiemodel wordt volgende maand bekendgemaakt op de Salon van Parijs 2022. Zou de auto ooit meer worden dan een virtueel studiemodel?

Dit is wanneer we de nieuwe Renault 5 kunnen verwachten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.