Renault laat knotsgekke restomod zien van legendarische 5
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F31_R5-TURBO-3E-born-to-drift-1.jpg)
Renault laat nog een restomod van de legendarische 5 zien. Ditmaal een versie met 380 pk die nóg extremer is dan de eerder getoonde conceptmodellen.
Althans van Renault zelf dan. De in 2021 getoonde restomod van Legende Automobiles is nog een stukje leuker met zijn 400 pk viercilinder. Desondanks is het uiterlijk van dit eigen studiemodel van Renault een stuk extremer. De daadwerkelijk aangekondigde nieuwe 5 is daarentegen een stuk ingetogener.
Een extreme Renault 5
Te beginnen bij de gigantische spoiler op de achterklep, een ware dinertafel voor een rijdend buffet. Middels tal van luchthappers, lipjes, verlagingen en een gigantische diffuser, wordt de lucht perfect langs de koets geleidt – en het ziet er ook nog een top uit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F36_R5-TURBO-3E-born-to-drift.jpg)
Onder de opzichtige koets van de R5 Turbo 3E vind je een buizenchassis dat zorgt voor meer stabiliteit in de koets en goede veiligheid van de bestuurder. Dit ontwerp geeft direct aan voor welk doeleinde deze elektrische Renault 5 gebouwd is: het circuit.
Een speciale ‘drift mode’
Renault zegt dat deze 5 een puur elektrische drifter is. Om banden op te kunnen roken, beschikt de aandrijflijn over 280 kW (380 pk) en 700 Nm aan koppel. De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur en de nul-naar-honderd-sprint neemt slechts 3,5 seconden in beslag. Met een speciale ‘drift mode’ aan sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,9 seconden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F27_R5-TURBO-3E-born-to-drift.jpg)
De elektro-aandrijflijn wordt van elektriciteit voorzien door een 42 kWh accupakket. Middels een 380V 32A-lader kan je het batterijpakket in 2 uur volledig opladen. Het accupakket van de Renault 5 weegt 520 kilogram en beslaat daarmee meer dan een derde van het gewicht van de complete auto, 1500 kilogram.
Renault R5 Turbo 3E is een knotsgek studiemodel
Renault presenteert de restomod van de 5 als showauto die zich tussen de virtuele en echte wereld bevindt. Meer informatie over het knotsgekke studiemodel wordt volgende maand bekendgemaakt op de Salon van Parijs 2022. Zou de auto ooit meer worden dan een virtueel studiemodel?
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Met deze 4 rallyauto’s maak je je Groep B-collectie compleet
-
Renault 5 Alpine Turbo is een (duur) koopje
-
De Renault 4 is al 30 jaar dood, lang leve de Renault 4!
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Bens S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro