Autovisie
Autovisie Nieuws 16 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Renault Kangoo met Open Sesame-deuren toch naar Nederland

Op de nieuwe generatie Renault Kangoo introduceerde Renault een nieuwe voorziening, de Open Sesame-deuren. Die deuren zijn door een belangrijke belastingregel niet in Nederland beschikbaar. Nog niet, moeten we stellen. De importeur gaat de deurconstructie namelijk wel aanbieden.

Wat is Open Sesame? Dat is een constructie waarbij de fabrikant de b-stijl achterwege laat. Het voorportier sluit feitelijk rechtstreeks op de schuifdeur aan. Wanneer beide deuren zijn geopend, ontstaat een opening van maar liefst 1,45 meter in de breedte. Volgens de autobouwer biedt dat voordelen bij het in- en uitladen van de Kangoo via de zijkant. In Nederland komt die voorziening niet beschikbaar, omdat het hier te lande niet functioneel is. Aangezien de Kangoo een bedrijfwagen is, moet de auto aan de lokale overheidseisen voldaan. Een van die eisen is een tussenschot, dat direct achter de voorstoelen staat. Juist door dat paneel heeft het achterwege laten van de b-stijl geen enkele zin. Nu kan Renault Nederland ervoor kiezen om de Kangoo zonder tussenschot aan te bieden, maar dan wordt de auto bpm-plichtig met een hoger prijskaartje tot gevolg.

Elektrische aandrijflijn

Toch komt er een Kangoo-variant aan waarop de importeur wel de Open Sesame-deuren gaat aanbieden. Dat is de elektrische variant. Dat type gaat later dit jaar in de verkoop en zal met de opvallende deurconstructie verkrijgbaar zijn. De reden waarom de elektrische Kangoo de Open-Sesame-deuren wél en de Kangoo’s met verbrandingsmotoren niét krijgt, is eenvoudig te geven. De Kangoo Electric is vrijgesteld van bpm vanwege de elektrische aandrijflijn. Of de auto nu voldoet aan de Nederlandse regelgeving voor bedrijfswagens of niet, voor een model met elektromotor hoeft de strafbelasting bpm niet te worden afgedragen.

Extra verstevigingen

De Open Sesame-deurconstructie wordt voor het eerst op een Renault toegepast. Om dat te realiseren is in vergelijking met de koets van de reguliere Kangoo de architectuur aangepast. De b-stijl zorgt voor stijfheid en dat zorgt weer voor botsveiligheid. De functie van de b-stijl moest dus elders in de carrosserie worden verwerkt, terwijl ook de onderdelen die aan de middenstijl zijn bevestigd een nieuwe locatie moesten krijgen. Zo zijn de sloten nu aan de boven- en onderkant van het voertuig aangebracht en blijven de deuren dus aan de carrosserie verankerd. Ook de plek van het rolmechanisme van de veiligheidsgordel veranderde. Die bevindt zich nu aan de andere kant van de passagier. In totaal zijn er negen extra verstevingspunten aangebracht om de botsveiligheid te kunnen garanderen. Op het wagengewicht heeft de constructie een negatieve invloed. De Kangoo met Open Sesame-deuren is fors zwaarder.

Meer over de elektrische Renault Kangoo:

Daar is-ie dan: de nieuwe en volledig elektrische Renault Kangoo

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.