Renault en Fiat willen fuseren
Renault en Fiat Chrysler willen in het huwelijksbootje stappen, zo hebben de twee autobouwers bekend gemaakt. De twee concerns voeren al geruime tijd gesprekken.
Mocht de fusie doorgang vinden, de Europese Commissie moet er nog toestemming voor geven, dan ontstaat de op twee na grootste autobouwer ter wereld. De gezamenlijke productie stijgt tot 8,7 miljoen stuks, waarmee het alleen Volkswagen en Toyota voor zich moet dulden. Tot het Renault-label behoren ook Dacia, Renault Samsung Motors en Alpine. Onder de vlag van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vallen onder andere Jeep, Alfa Romeo, Fiat en Dodge. Na de fusie krijgt zowel Renault als FCA 50% van de aandelen.
Synergievoordelen
Dat de twee partijen al geruime tijd met elkaar in gesprek zijn, bewijst enkele uitspraken van de twee concerns. Er wordt reeds gemeld dat er na de fusie geen fabrieken worden gesloten en dat de synergievoordelen meer dan 5 miljard euro hoger ligt dan de bestaande alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi oplevert. FCA geeft aan dat nieuwe producten in een kortere tijd ontwikkeld kunnen worden.
Zwaar verstoord
Renault werkt al uitvoerig samen met Nissan, waarin de Fransen een aandeel van 43,4 procent bezitten. De Japanners hebben 15% van de aandelen van Renault in handen. De samenwerking tussen de twee concerns is in de afgelopen maanden zwaar verstoord door de arrestatie van de gezamenlijke topman Carlos Ghosn. Renault zou met Nissan willen fuseren, maar de Japanse partner zou dat niet zien zitten. Binnen de alliantie is ook Mitsubishi ingebracht, waarin Nissan sinds eind vorig jaar een deelneming heeft. De alliantie verkocht afgelopen jaar 10,76 miljoen auto’s, terwijl FCA net onder de vijf miljoen stuks bleef. De cumulatieve afzet van de fusie inclusief partners maakt het bedrijf de grootste autobouwer ter wereld.
Overnamekandidaat
Fiat Chrysler bevindt zich al jaren in zwaar weer. De focus binnen het bedrijf ligt op de merken Alfa Romeo, Maserati en Jeep. De ‘eigen’ labels Fiat en Chrysler worden ondergesneeuwd en introduceren nauwelijks nieuwe modellen. FCA is al geruime tijd op zoek naar een overnamekandidaat. Gesprekken in China liepen op niets uit. Volgens geruchten praatte FCA ook met Hyundai en PSA Group met Peugeot en Citroën.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste