Met de huidige Clio startte de carrière van Renaults Nederlandse designchef Laurens van den Acker. De tweede lichting is aanstaande.

Renault clio 2019


Begin maart op de Autosalon van Genève trekt Renault het doek van de nieuwe Clio. En het design komt natuurlijk weer uit de koker van Van den Acker. De Nederlander zal ditmaal niet zo zenuwachtig zijn als in 2012, maar natuurlijk zijn alle ogen op hem gericht. Immers, met de bestaande Clio zette hij een succesnummer neer. “De Clio was mijn eerste productiemodel en de auto heeft de richting bepaald voor alle andere types. Hij is een groot succes, want de afzet blijft constant, ondanks dat de auto nu zes jaar op de markt is. Normaal zag je de verkoopcurve van een Renault-model na twee jaar inzakken.”

Laurens van den Acker


Zwak

Van den Acker heeft een zwak voor de Clio. “Als je als eerste project een auto neerzet die uitstekend scoort, dan houd je er wel een speciaal gevoel bij. Wanneer ik dacht dat het beter kon? Wel, tussen het moment dat wij het design bevriezen en de auto introduceren zit zo’n twee jaar. Dan ben je zelf ook twee jaar verder. Soms is het ook voor mij een verrassing als het doek er vanaf gaat, maar het gebeurt ook dat ik denk: ‘We hadden nog dit of dat kunnen doen.’ Voor de nieuwe Clio bouwen we voort op het succes van de bestaande generatie. Het wordt een evolutie. Als een model succesvol blijft, kun je dat doen. Als een model tegenvalt, moet je het wiel opnieuw uitvinden.”

Captur

De net na de Clio uitgebrachte Captur is ook een groot succes, maar dat had hij “niet verwacht”, zo zegt Van den Acker. “Ik herinner me een artikel in autovakblad Automotive News. De Nissan Juke was toen al uit en de Peugeot 2008 en Renault Captur kwamen eraan. Volgens de gepubliceerde analyse zou de Juke segmentleider blijven, gevolgd door de 2008. De Captur zou goed zijn voor hooguit 80.000 stuks per jaar en daarmee op de derde plaats komen. Het werden er 200.000 en daarmee voeren we het segment aan. Voor de tweede generatie Captur wordt de strijd heftiger. Er zijn veel meer concurrenten. Maar so far, so good. We waren wel bang dat de Captur de Clio zou kannibaliseren. En dat de Dacia Sandero de Clio zou beconcurreren en de Sandero Stepway de Captur. Dat gebeurde gelukkig niet.”


Leiden

Laat je je ook leiden door verkoopcijfers of volg je alleen de trends? “Een combinatie van beide. Ik moet creatief zijn, maar heb ook invloed op het resultaat van het bedrijf. Het succes van een model wordt bepaald door de klant. Ik kan dan nog zo mooi vertellen hoe gaaf de auto is en alle design awards winnen, maar als de klant hem niet koopt, hebben we toch een probleem.” Zie je verder nog verbreding of verdieping in het programma? “We hebben niet meer modellen nodig, want het is nu al een breed aanbod. Je kunt je afvragen of je in het C-segment werkelijk vijf types nodig hebt en moet je een stationwagen van zowel de Clio, de Mégane en de Talisman hebben? We zijn voortdurend bezig om de juiste balans te vinden. Er komt een moment dat we zeggen ‘we beperken ons tot...’.”