Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Nieuws 13 dec 2020
Leestijd: 3 minuten

Autovisie dubbeltest: Renault Clio Hybrid vs. Toyota Yaris Hybrid

De dubbeltest in de huidige Autovisie gaat tussen de hybride beginner uit Frankrijk en de ervaren rot uit Japan. Ofwel de ingenieuze Renault Clio Hybrid 140 tegen de bewezen techniek van de Toyota Yaris 1.5 Hybrid.

De Renault voegt met zijn innovatieve hybridesysteem extra ingrediënten toe aan de Clio. Daarmee moet hij kopers van de nieuwe Toyota Yaris hybride afsnoepen. De basisprijzen voor de Yaris en de Clio starten bij grofweg 17.000 euro, maar de hybrides zijn veel duurder. De Yaris 1.5 Hybrid begint bij 20.345 euro en de Clio Hybrid 140 bij 22.200 euro. Dat is een behoorlijk onderling verschil en zeker gezien de betere uitrusting van de Toyota.

Geen gewone koppeling

Het hybride systeem van de Renault Clio Hybrid 140 is opgebouwd uit een atmosferische 1,6-liter benzinemotor met 91 pk en 144 Nm in combinatie met twee elektromotoren. Een grote voor de aandrijving, terwijl een kleiner exemplaar als starter en generator functioneert. Het gecombineerde vermogen komt uit op 140 pk en dat wordt op een innovatieve manier naar de voorwielen gebracht. De versnellingsbak heeft geen conventionele koppelingsplaten en synchromeshes, maar werkt met een klauwkoppeling om wrijving te verminderen en gewicht te besparen. Er zijn in totaal vijftien overbrengingen, waarvan acht voorwaartse versnellingen. Mogelijk door de combinatie van vijf (vier voorwaarts en neutraal) voor de verbrandingsmotor en drie (twee voorwaarts en neutraal) voor de elektromotor.

Elektrisch synchroniseren

De kleine elektromotor van de Renault Clio Hybrid 140 speelt een belangrijke rol in het schakelproces door de toerentallen te synchroniseren. Het toerenverschil tussen motor en bak mag namelijk maximaal vijftig toeren zijn om knarsende tanden te voorkomen. In de praktijk zorgt de elektromotor voor een soepele en krachtige acceleratie vanuit stilstand. Zolang je een rustige rijstijl hanteert, verloopt het aandrijfproces probleemloos. Dan ervaar je de Clio als stil, smeuïg en verfijnd. Dan hoeft de benzinemotor zich weinig in te spannen en licht ook bij snelheden boven 100 km/h geregeld het EV-lampje op om aan te geven dat er elektrisch wordt gereden. Maar zodra je met meer tempowisselingen gaat rijden, dan weet de Clio minder te overtuigen.

Beproefd

De aandrijflijn van de Toyota Yaris 1.5 Hybrid maakt gebruik van Toyota’s inmiddels beproefde systeem, maar voortaan wel met een turboloze driecilinder en een lithium-ion accu. De benzinemotor heeft een inhoud van 1,5-liter en draait volgens de Atkinson-cyclus. Hij levert 91 pk en 120 Nm, terwijl het systeemvermogen uitkomt op 116 pk. Dat komt verder tot stand door een duo elektromotoren: een grotere voor de aandrijving, een kleinere als generator én starter. Centraal in Toyota’s hybrideproces is de continu variabele transmissie door een planetair tandwielstelsel dat verbrandingsmotor en elektromotor kan koppelen of ontkoppelen.

Razendsnel wisselen

Ook in de Toyota Yaris 1.5 Hybrid is er een prettige elektropush bij het wegrijden en valt op dat de gasrespons inmiddels behoorlijk direct is geworden. Geen spreekwoordelijke buizenpost meer na het intrappen van het gaspedaal, maar een redelijk vlotte reactie. Hij haalt in precies tien tellen 100 km/h en blijft op de tussenacceleraties vrijwel naast de Clio rijden. Indrukwekkend is vooral het samenspel tussen de motoren. Zeker als je het aandrijfproces zichtbaar maakt op het scherm van de boordcomputer. Dan zie je dat er voortdurend razendsnel gewisseld wordt tussen puur elektrisch en de combinatie met de benzinemotor. De kleinste nuanceverschillen met het gaspedaal zorgen voor een onmiddellijke aanpassing in de rolverdeling. Het wertk feilloos, maar dat alleen is niet genoeg voor de overwinning.

Lees in Autovisie 25, die nu in de winkels ligt, wie de beste hybride levert in het B-segment.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.