Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Kersverse Audi RS 3 heeft al direct een paar records te pakken

De nieuwe Audi RS 3 toonde vorige maand pas al z’n spierballen, maar de Duitse sportsedan en -hatchback heeft al een record te pakken. Het is de snelste auto ooit op de Nürburgring in de compacte klasse.

Hij is namelijk 4,64 seconden sneller dan de vorige recordhouder, de Mégane RS Trophy-R van Renault. De Audi RS 3 mag zich met een tijd van 7:40,748 nu de snelste auto ooit op de Nürburgring noemen, in de compacte klasse welteverstaan.

Krachtpatser Audi RS 3 toont spierballen

Bandenspanning

Uiteraard waren daar ideale omstandigheden voor nodig. Dat begon natuurlijk bij het weer, want het was de betreffende dag droog en zonnig rondom De Groene Hel. Audi zelf dankt ook de perfecte Pirelli P Zero Trofeo R-banden, want die droegen bij aan die perfecte omstandigheden. “Het minutieus afstemmen van onder meer de bandenspanning is van groot belang, omdat deze ook van invloed is op de werking van de torque splitter”, aldus Audi’s ontwikkelingscoureur Frank Stippler die de RS 3 in recordtijd over de Ring reed.

Die torque splitter is volgens Audi de sleutel naar het ronderecord van de RS 3. Op deze nieuwe versie monteert Audi namelijk twee koppelingen op de achteras. Daardoor kan de volledige trekkracht dat naar de achteras gaat naar één wiel worden gestuurd, waardoor de auto beter de bocht in duikt en de stuurhoek nog nauwkeuriger wordt gevolgd. Door optimale stabiliteit en maximale wendbaarheid, is de RS 3 dus sneller dan z’n voorgangers.

Verbeterde gasrespons

Audi’s heerlijke vijfcilinder was natuurlijk ook een groot onderdeel van het succes. De 400 pk sterke krachtbron maakt een 0-100 km/h-sprint in 3,8 seconden mogelijk, terwijl de topsnelheid een indrukwekkende 290 km/h bedraagt. Daarnaast heeft de autobouwer naar eigen zeggen meer werk gestoken in het verbeteren van de gasrespons, alsmede de 500 Nm aan trekkracht die bij een lager toerental beschikbaar is.

Overigens is Audi niet het enige merk binnen de Volkswagen Groep die de vijfcilinder gebruikt. Volkswagen had ‘m graag gebruikt voor de Golf R, maar kreeg ‘m niet. Nee, het is het kersverse Cupra dat de vijfpitter wél van Audi heeft gekregen. De Spanjaarden krijgen namelijk 7000 stuks van de 2,5-liter-motor geleverd voor de Formentor TZ5. Daar blijft het overigens ook bij.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.