Remco Slump
Remco Slump Nieuws 16 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Reclame voor sigaretten is alleen op een Lotus Evija cool

Laten we onze kop nuanceren, want strikt genomen staat er natuurlijk geen sigarettenreclame op deze Lotus Evija. Hij is alleen in de kleuren van het Britse sigarettenmerk John Player gespoten. Want daarin won Lotus vijftig jaar geleden de Formule 1-titel.

Over de Lotus Evija gesproken … Ja, die is er ook nog. De Aston Martin Valkyrie en Mercedes-AMG One krijgen misschien alle aandacht, maar de in 2019 onthulde stekker-Lotus maakt stilletjes enorme indruk. Hij is de krachtigste in serie gebouwde auto van dit moment, aldus Lotus. Want zijn EV-aandrijflijn is maar liefst 2000 pk en 1700 Nm sterk.

Lotus Evija in 9 seconden (!) naar 300 km/h

Wat dat met de prestaties doet? Buitenaardse dingen, als we de officiële specificaties moeten geloven. Van stilstand naar 100 km/h gaat in minder dan 3 seconden. Oké, prima. Dat doen meer hypercars de Lotus Evija na.

Lotus Evija
(Afbeelding: Lotus Cars)

Maar dat de sprint van 0 naar 300 km/h binnen de 9 seconden blijft, is bijna niet voor te stellen. Denk aan de g-krachten die je als inzittende te verduren krijgt …

Vijftigjarige jubileum van Formule 1-titel

Hoe dan ook, we weten eigenlijk helemaal niet of Lotus al Evija’s / Eviji / Evijussen heeft afgeleverd. De elektrische supersportwagen is al een paar keer uitgesteld. Van deze speciale Evija Fittipaldi komen er maar acht.

Lotus Evija
(Afbeelding: Lotus Cars)

Hij staat stil (nou ja …) bij het vijftigjarige jubileum van Emerson Fittipaldi’s eerste Formule 1-titel, die hij binnensleepte in de Lotus Type 72 F1-wagen.

Alle 130 Evija-exemplaren al verkocht

Lotus zegt dat alle acht exemplaren van de Evija Fittipaldi al zijn vergeven. Waarom dat aantal? Omdat er van de oude Lotus Type 72 nog acht over zijn. De totale oplage van 130 Evija’s is overigens ook al uitverkocht.

Ongehoord eigenlijk, want de auto heeft een vanafprijs van zo’n 2 miljoen euro. Dat betekent dat er in Hethel, waar het hoofdkantoor van Lotus staat, een fortuin van 260 miljoen euro binnen gaat komen.

Gerecycled aluminium uit Lotus Type 72

Nog even over de Evija Fittipaldi … Die is uiteraard gespoten in het iconische zwart en goud van de vroegere Formule 1-wagens van Lotus, maar heeft ook een echt stukje Lotus Type 72 in zich.

Lotus Evija
(Afbeelding: Lotus Cars)

De ronde knop op de middenconsole, waarmee het infotainmentsysteem wordt aangestuurd, is gemaakt van gerecycled aluminium uit de klassieke racer.

Jenson Button heeft Lotus Evija besteld

Eenmalig Formule 1-kampioen Jenson Button heeft al met de Lotus Evija gereden. “Hij klinkt als een straalmotor”, jubelt hij. “Je denkt dat een EV stil is, maar dat is-ie zeker niet. Het koppel is astronomisch hoog. Het is fantastisch. Ik krijg er een enorme grijns van op mijn gezicht. Ik kan niet wachten op mijn eigen Evija.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.