De RDW heeft het rapport over het Amerikaanse dodelijke Tesla-ongeluk met het Auto Pilot-systeem opgevraagd. De RDW heeft in Europa de typegoedkeuring voor de Tesla Model S afgegeven.

Tesla Model S AutopilotTesla Model S Autopilot


Tesla Model S

De organisatie is benieuwd naar de conclusies van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). “Het is een informele uitwisseling van gegevens”, zegt Hans Lammers van de RDW tegen Reuters. Volgens Lammers is er op dit moment nog geen reden om aan de afgegeven typegoedkeuring te twijfelen. “We willen er naar kijken omdat het belangrijk is.” Steeds meer autobouwers werken aan dergelijke rij-assistenten.

Lammers geeft aan dat het Auto Pilot-systeem in Europa afwijkt van de Amerikaanse techniek. Maar mocht de NHTSA iets vinden dat niet in lijn is met de typegoedkeuring, dan wil de RDW dat graag weten, zodat eventueel ook in Europa een onderzoek kan worden gestart. Volgens Lammers komt het systeem van Tesla overeen met de techniek die ook andere fabrikanten toepassen.

Tesla Model STesla Model S


Auto Pilot

Vooralsnog zijn er voor het Europese model geen veiligheidsrisico’s, zolang de bestuurder van de Model S de Auto Pilot als een rijhulp gebruikt en de techniek niet de controle laat overnemen. “Als het systeem correct wordt gebruikt, is er niets aan de hand. Ondanks dat Tesla van een Beta-versie spreekt, is er geen probleem. In het instructieboekje van de Model S staat duidelijk dat het om een rij-assistent gaat. Het Amerikaanse Consumer Reports (CS) heeft Tesla inmiddels gevraagd de benaming Auto Pilot te wijzigen en de voorziening sowieso voorlopig uit te schakelen naar aanleiding van de ongelukken.

Tesla Roadster en Model STesla Roadster en Model S


Veiligheidssystemen

Volgens het medium zijn er meer autobouwers die de techniek aanbieden, maar Tesla bedrukt Auto Pilot heel agressief. Plus Tesla staat toe dat de bestuurder gedurende lange tijd zijn handen van het stuur kan houden. Het magazine geeft tot drie minuten op.

Consumer Reports-medewerker Laura MacCleery zegt dat “op termijn geavanceerde actieve veiligheidssystemen in auto’s de weg veiliger moet maken, maar nu zijn we bezorgd dat consumenten techniek wordt beloofd die nog niet uitgetest is. Auto Pilot kan de auto niet daadwerkelijk zelfstandig laten rijden. De bestuurder moet zijn handen aan het stuur houden. Tesla moet de techniek uitschakelen.”

Sowieso vindt CS dat techniek pas op de markt mag komen, wanneer het goed ontwikkeld is. Niet in een Beta-vorm. Tesla reageert: “We maken onze besluiten op basis van real-world data, niet op basis van speculatie door de media.”