Een afbouw van de BPM (aanschafbelasting op personenauto's op basis van CO2-uitstoot) was toegezegd, maar voorlopig betalen we gemiddeld genomen alleen maar meer BPM. RAI Vereniging publiceert schokkende cijfers.

Schokkende cijfers

Uit die cijfers blijkt dat de BPM op een nieuwe benzine-auto tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent is gestegen van 2.967 euro naar 4.643 euro. Voor diesels is er in dezelfde periode zelfs sprake van een BPM-stijging van 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). De totale BPM-opbrengsten stegen sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

De dupe

Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, stelt dat de BPM op termijn onhoudbaar is. "Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen", zegt hij. "Mede door de almaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden."

Vooruitgang

Van Eijck is duidelijk not amused en gaat verder met zijn betoog: "We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.". In bijna geen ander Europees land is de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland met als gevolg dat het onaantrekkelijk is om een nieuwe, schonere auto te kopen. Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.

Moet op de schop

Het huidige autobelastingstelsel in Nederland is volgens Van Eijck volstrekt onhoudbaar en moet op de schop. "We moeten het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het systeem. RAI Vereniging heeft al eerder aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren, de overheidsinkomsten op peil houdt en de doorstroming verbetert. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt. Het is nu tijd om door te pakken."

Import

In 2017 werden er in totaal 207.717 auto's geïmporteerd. Daarvan is ongeveer 33 procent hooguit twee jaar oud. De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126 gram om 112 gram).