Race-invloeden voor vernieuwde Nissan GT-R Nismo
Met dank aan de deelname van de GT-R in het GT3-racekampioenschap heeft Nissan de GT-R kunnen fijnslijpen. De modificaties zijn vooralsnog alleen voor de GT-R Nismo beschikbaar, waarmee het topmodel verder van de reguliere GT-R’s komt te staan.
Nissan positioneert de GT-R Nismo nadrukkelijk als de sportwagen binnen het GT-R-programma. Vandaar dat de sportcoupé van ‘Nissan Motorsport’ (waarvoor Nismo staat) verschillende zaken van zijn racebroer mee krijgt. De fabrikant doopt de uitvoering niet anders, maar spreekt van het modeljaar 2020 voor de GT-R Nismo. De serie modificaties zijn standaard op de Nismo terug te vinden in plaats van dat de Japanners er een optioneel pakket van hebben gemaakt.
Efficient
Om de lijst optioneel aan te bieden zou ook maar moeilijk kunnen, aangezien enerzijds de serie vondsten verbeteringen zijn en je geen onderscheid tussen de Nismo’s wilt maken, de ontwikkelingen in elkaar verweven zijn en anderzijds het productieproces efficiënt moet blijven.
Gewichtsreductie
Om met laatstgenoemde te beginnen, verschillende carrosseriedelen zijn nu van koolstofvezel vervaardigd, zoals de bumpers, voorschermen, dak, motorkap, achterklep en de gerestylede achterspoiler. Elk component is afgewogen in de zin van gewichtsreductie en toegenomen downforce. Alle vervangen exterieurdelen zorgen volgens Nissan voor een verlaging van 10,5 kg aan wagengewicht. In totaliteit is de GT-R Nismo zo’n 20 kg lichter dan de eerdere uitgave.
Louvres
Een belangrijke bijdrage aan de totale gewichtsreductie wordt geleverd door het verse setje remmerij, dat voortaan bestaat uit carbon-keramische remschijven. Op de vooras hebben ze een diameter van 41 cm, op de achteras nog altijd een doorsnede van 39 cm. De wielen zijn eveneens nieuw ontwikkeld. De 20 inch gesmede RAYS-wielen dragen hun steentje bij aan de gewichtsreductie. Ze zijn met hun negen spaken bovendien stijver. Nissan gaf Dunlop opdracht om er nieuwe banden voor te bedenken. Het resultaat is een profiel met minder groeven, waardoor het wegcontact 11% hoger ligt en de banden langer grip houden in bochten zonder dat de rolweerstand toeneemt. De warmte-afvoer rondom de remschijven en wielen staat op een hoger niveau doordat in de carbon fibre voorschermen louvres zijn aangebracht, die bovendien voor meer downforce zorgen. Ook in de motorkap zijn nu grotere gaten te vinden om de hitte-ontwikkeling rondom de handgebouwde V6-motor te beperken.
Motorrespons
Als het om de 3.8 V6-benzinemotor met dubbele turbo gaat, hebben de Japanse technici alleen het turbochargerdesign gewijzigd. Zowel de vorm als het lagere aantal schoepen zorgt voor een optimalisering van de luchtdoorstroming. Nissan claimt een 20% hogere motorrespons. Het vermogen van de krachtbron ligt nog altijd op 600 pk. De uitlaatgassen verlaten voortaan via een geoptimaliseerd titanium-uitlaatsysteem de motor.
Modicaties
Het doel van de serie modificaties was voor de techneuten van Nissan om de rijdynamiek, het remsysteem en de aerodynamica verder te verbeteren.
Video Nissan GT-R 2018
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8