PSA Peugeot Citroën introduceert in de komende vijf jaar zesentwintig nieuwe modellen en keert mogelijk terug naar de Verenigde Staten. Dat heeft topman Carlos Tavares uit de doeken gedaan op een bijeenkomst voor analisten en investeerders in Parijs.

PSA Peugeot Citroën-topman Carlos TavaresPSA Peugeot Citroën-topman Carlos Tavares


Zijn zogenoemde Push to Pass-plan moet verder bouwen op de wonderbaarlijke wederopstanding van PSA. Vorig jaar maakte het concern een nettowinst van 1,2 miljard euro, terwijl het twee jaar geleden nog op de rand van het faillissement balanceerde en gered moest worden door de Franse overheid.

"Vorig jaar maakte PSA 1,2 miljard euro winst, terwijl het twee jaar geleden nog bijna failliet was"

Een modellenoffensief moet voor continuïteit en groei zorgen. Daarom introduceert PSA binnen nu en vijf jaar zesentwintig personenauto’s (waarvan zeven plug-in hybides en vier elektrische auto’s) en acht bedrijfswagens. Verder gaan Peugeot, Citroën en DS zich richten op autonoom rijden en car-to-car-communicatie, waarbij voertuigen met elkaar in verbinding staan en informatie uitwisselen.

Bolloré Group

Daarbij denkt PSA erover om terug te keren naar de Verenigde Staten. De eerste stap in dat traject wordt niet genomen door Peugeot, Citroën of DS, maar door de Bolloré Group, dat de elektrische Bluecar en Bluesummer bouwt (de Citroën E-Méhari is een omgebouwde Bluesummer). Met de modellen van Bolloré wil PSA in 2017 al de oversteek maken naar Noord-Amerika.

LEES OOK: EXTRA CONTROLES DS 4 NA TEST AUTOVISIE 

Stap twee zou het opzetten van een autodeelservice zijn. Amerikaanse klanten zouden dan modellen van Peugeot, Citroën of DS kunnen delen of leasen, maar nog niet kunnen kopen. Pas als de resultaten van het autodeelprogramma positief zijn, wil PSA definitief terugkeren naar de Verenigde Staten.

Teruglopende verkopen

PSA Peugeot Citroën – dat vanaf nu door het leven gaat als PSA Groupe – was al eerder actief in Noord-Amerika. Peugeot tot 1991, toen het merk zich wegens steeds verder teruglopende verkopen terugtrok uit Canada en de Verenigde Staten. Citroën hield het al in 1974 voor gezien, omdat auto’s als de DS en SM niet meer konden voldoen aan strenge Amerikaanse eisen.