De Ferrari 400/412 staat eigenlijk altijd in de schaduw van zijn meer tot de verbeelding sprekende stalgenoten. En toch heeft de vierzitter zijn trouwe schare fans. De ontwerpers bij Ares Design bijvoorbeeld, die met een moderne variant willen komen.

Project PonyProject Pony


Hij wordt ontwikkeld onder de naam Project Pony en krijgt als technische basis de vierwielaangedreven Ferrari GTC4Lusso. Deze heeft een atmosferische 6,3 liter V12 met 690 pk en 697 Nm koppel, gaat in 3,4 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 335 km/h. Ares Design zegt dat het 2+2-concept van de GTC4Lusso behouden blijft en dat de 700.000 euro kostende Project Pony eind 2018 klaar is voor productie.

De Tomaso Pantera

Het ontwerpbureau is vooral bekend van zijn extreme vierwielaandrijver op basis van de Mercedes-Benz G-Klasse, de Ares X-Raid. Daarbij heeft het bedrijf van voormalig Lotus-baas Danny Bahar eind vorig jaar de Project Panther voorgesteld. Deze ode aan de De Tomaso Pantera is gebaseerd op de Lamborghini Huracán en zou eveneens eind 2018 in gelimiteerde productie moeten gaan.

Luxecoupé

Ferrari introduceerde in 1972 de 365 GT4 2+2, een snelle luxecoupé met een 340 pk sterke 4,4 liter V12 voorin. In 1976 werd de auto opgevolgd door de 400, die in 1979 brandstofinjectie kreeg en als 400i verder ging. De laatste variant van de grote Ferrari ging in 1985 in de verkoop. Deze 412i had een 4,9 liter V12 met nog steeds 340 pk. De productie ervan werd in 1989 stopgezet.

Ferrari 412i