Project Pony: Moderne Ferrari 412i van Ares Design
De Ferrari 400/412 staat eigenlijk altijd in de schaduw van zijn meer tot de verbeelding sprekende stalgenoten. En toch heeft de vierzitter zijn trouwe schare fans. De ontwerpers bij Ares Design bijvoorbeeld, die met een moderne variant willen komen.
Hij wordt ontwikkeld onder de naam Project Pony en krijgt als technische basis de vierwielaangedreven Ferrari GTC4Lusso. Deze heeft een atmosferische 6,3 liter V12 met 690 pk en 697 Nm koppel, gaat in 3,4 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 335 km/h. Ares Design zegt dat het 2+2-concept van de GTC4Lusso behouden blijft en dat de 700.000 euro kostende Project Pony eind 2018 klaar is voor productie.
De Tomaso Pantera
Het ontwerpbureau is vooral bekend van zijn extreme vierwielaandrijver op basis van de Mercedes-Benz G-Klasse, de Ares X-Raid. Daarbij heeft het bedrijf van voormalig Lotus-baas Danny Bahar eind vorig jaar de Project Panther voorgesteld. Deze ode aan de De Tomaso Pantera is gebaseerd op de Lamborghini Huracán en zou eveneens eind 2018 in gelimiteerde productie moeten gaan.
Luxecoupé
Ferrari introduceerde in 1972 de 365 GT4 2+2, een snelle luxecoupé met een 340 pk sterke 4,4 liter V12 voorin. In 1976 werd de auto opgevolgd door de 400, die in 1979 brandstofinjectie kreeg en als 400i verder ging. De laatste variant van de grote Ferrari ging in 1985 in de verkoop. Deze 412i had een 4,9 liter V12 met nog steeds 340 pk. De productie ervan werd in 1989 stopgezet.
Ferrari 412i
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!