Prijsindicatie Ferrari 296 GTB, voordeel in Nederland

Belastingen op basis van de CO2-uitstoot pakken voor stekkerhybrides extreem gunstig uit, zo ook voor het nieuwste model van Ferrari. De 296 GTB krijgt door zijn lage CO2-uitstoot een prijskaartje waar de F8 Tributo jaloers op is.

Sjoerds Weetjes: Ferrari 296 GTB

Een officiële prijs is er nog niet. De fabrikant moet de CO2-waarde van de 296 GTB nog bepalen, maar een indicatie is er wel. Het merk verwacht op 150 g/km uit te komen en dat is fors lager dan bijvoorbeeld de F8 Tributo. Dankzij die lagere emissie wordt de 296 GTB in Nederland als het om bpm gaat minder bestraft dan zijn grotere broer. Zoals het er nu naar uitziet valt de prijsstelling van de 296 GTB onder die van de F8 Tributo. Wat moet de stekker-Ferrari dan gaan kosten? Het prijskaartje start bij zo’n drie ton, nipt onder de huidige prijsstelling van de coupé-variant van de F8.

Italiaanse prijs Ferrari 296 GTB

In Nederland komen de F8 Tributo en de 296 GTB op hetzelfde prijsniveau te liggen, waarbij de stekkerhybride zoals het er nu naar uitziet in het voordeel is. In andere landen is er duidelijk een hiërarchie binnen het leveringsprogramma. Van de middenmotor-sportwagens staat de F8 Tributo onder de 296 GTB in het gamma. De 1000 pk sterke SF90 Stradale en Spider staan daar weer beduidend boven. In Italië kost een F8 Tributo 236.000 euro. Voor de 296 GTB vragen de Italiaanse dealers 269.000 euro.

Maak kennis met de nieuwste stekker Ferrari, de 296 GTB

Instapmodel

De nieuweling is dan ook niet het instapmodel van de Ferrari-familie, zoals door velen werd gesuggereerd. Door de hybridetechnologie en zijn systeemvermogen levert het V6-model meer vermogen dan de 720 pk sterke F8 Tributo. Bovendien staat zowel de Portofino M, waarvan de levering reeds van start is gegaan, en de Roma onder de genoemde types in het gamma.

296 GTS in pijplijn

Ferrari start de levering van de 296 GTB in het eerste kwartaal van 2022, waardoor de eerste klanten in het tweede kwartaal hun sleutels in ontvangst kunnen nemen. De Europese klanten zijn als eerste aan de beurt. Daarna volgen andere markten, zoals de Verenigde Staten en Azië. In een later stadium breidt Ferrari het aanbod uit met de 296 GTS. Dealers ontvangen al aanvragen voor het model.