Het verschil in CO2-uitstoot van 265 g/km in plaats van 350 g/km resulteert in een 40.000 euro lager BPM-bedrag, waardoor met dank aan de bijna 30.000 euro lagere netto-prijs van de Ferrari GTC4Lusso T het Nederlandse prijskaartje op minder dan drie ton uitkomt.  

Ferrari vraagt voor de GTC4Lusso T exact € 296.638,-. De versie zonder T kost op Nederlands kenteken precies € 373.339,-, wat betekent dat de instapmotorisering van Ferrari's enige vierpersoons sportwagen € 76.701,- voordeliger is.

Ferrari GTC4Lusso TFerrari GTC4Lusso T


Driekwart ton

Voor die driekwart ton lever je dan vier cilinders, 80 pk en een aandrijfas naar de voorwielen in. De louter op de achterwielen aangedreven GTC4Lusso T, met de T van turbomotor, is zeker geen stakkertje. De topsnelheid ligt nog altijd ver boven de 300 km/h (320+ volgens Ferrari) en de sprint 0-100 km/h kan in 3,5 tellen worden afgerond. Voor de acceleratie tot 200 km/h heeft de T-versie 10,8 tellen nodig. De 1740 kg zware en 4,92 meter lange vierzits sportcoupé consumeert volgens fabrieksopgave 11,6 l/100 km. Wie zijn rechtervoet een beetje in bedwang houdt, zou volgens de officiële opgave 784,48 km kunnen afleggen op een tank benzine, waar de V12-versie net onder de 600 km blijft.

De Italianen starten binnenkort de levering van de Ferrari GTC4Lusso T. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst stapt maandag achter het stuur van de V8-Ferrari. Volg @PeterHilhorst op Twitter en Instagram.

 

GTC4Lusso T versus. GTC4Lusso

Lengte: 4,92 m
Breedte: 1,98 m
Hoogte: 1,38 m
Gewicht: 1740 - 1790 kg

Motor: 3855 cc, V8 Turbo - 6262 cc, V12
Vermogen: 610 - 690 pk
Koppel: 760* - 697 Nm

Topsnelheid: 320+ - 335 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 3,5 - 3,4 sec.
Acceleratie 0-200 km/h: 10,8 - 10,5 sec.

Verbruik: 11,6 - 15,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 265 - 350 g/km

*In 7e versnelling