Renault maakt bekend dat de nieuwe Zoë minstens €33.590 kost. En dus kan het vergelijken met de PSA-concurrenten volledig beginnen.  

Renault Zoë


Eerder dit jaar liet Renault ons al kennismaken met de nieuwe Zoë. Die auto heeft aan de buitenkant een kleine transformatie ondergaan, maar verschilt vooral onderhuids sterk van zijn voorganger. Onder de ronde neus van de Zoë ligt nu - in de meeste versies - een elektromotor met een vermogen van 100 kW (135 pk). De eerste Zoë had niet meer dan 80 kW (109 pk). Belangrijker is het grotere accupakket. De vorige Zoë had een capaciteit van 22 kWh (die later werd vergroot tot 41 kWh), de nieuwe Zoë heeft een capaciteit van 51 kWh. En dat zijn serieuze veranderingen. Met het nieuwe accupakket komt de Zoë nu 395 kilometer ver volgens WLTP, terwijl de vorige Zoë volgens de minder betrouwbare NEDC-meetmethode maar 310 kilometer op een volle accu kon.

Huren

Nu onthult Renault dan ook eindelijk de prijzen die zijn gekoppeld aan die verbeteringen. De Renault Zoë is leverbaar vanaf €33.590, al krijg je dan wel de 80 kW-versie. Ga je voor de 100 kW, dan betaal je minstens €35.190 voor de Zen-uitvoering. De Franse fabrikant geeft je echter ook de mogelijkheid om het batterijpakket te huren. In dat geval betaal je minstens €25.390 voor de auto en per maand tussen de €74 en €124 euro voor de batterij, afhankelijk van het gekozen kilometergebruik. Een digitaal dashboard en het 7-inch touchscreen zijn overigens in alle nieuwe modellen standaard. Overigens was de vorige Zoë er vanaf €35.090.

Nu de prijzen van de Zoë bekend zijn, kunnen we de auto vergelijken met zijn twee grote concurrenten: de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Verwacht wordt dat de 100 kW/135 pk-uitvoering van de Renault het in onze leasewereld moet gaan doen. Het is dan ook interessant om die auto met zijn concurrenten te vergelijken.

Renault Zoë

  • Accucapaciteit: 52 kWh
  • Actieradius: 395 km (WLTP)
  • Vermogen: 100 kW/135 pk
  • Laadsnelheid: max. 50 kW
  • Prijs: vanaf €35.190
  • Levering: oktober 2019

Opel Corsa-e

  • Accucapaciteit: 50 kWh
  • Actieradius: 330 km (WLTP)
  • Vermogen: 100 kW/135 pk
  • Laadsnelheid: max. 100 kW
  • Prijs: €30.999 (nu enkel te bestellen als Launch Edition voor €34.999)
  • Levering: maart 2020

Peugeot e-208

  • Accucapaciteit: 50 kWh
  • Actieradius: 340 km (WLTP)
  • Vermogen: 100 kW/135 pk
  • Laadsnelheid: max. 100 kW
  • Prijs: €36.250
  • Levering: tweede kwartaal 2020

En zo hebben alle drie auto's enkele plus- en minpunten ten opzichte van elkaar. De Peugeot e-208 is het duurst, maar ook de meest rijk uitgevoerde auto van de drie. De Corsa-e is in de toekomst het goedkoopst, maar is eerst enkel als Launch Edition te bestellen en is dan ongeveer even duur als de Renault. Laatstgenoemde heeft echter met afstand de grootste actieradius.

Laadsnelheid

Dat is natuurlijk een heel belangrijk punt, voor zowel zakelijke rijders als particulieren. Ook cruciaal is de maximale laadsnelheid, waar de Corsa-e en e-208 de Zoë flink in voorbij lopen. Die auto's hebben een maximale laadcapaciteit van 100 kW, tegenover de 50 kW van de Renault.

Particulieren

Particulieren zijn met de latere, goedkopere edities van de Corsa-e natuurlijk financieel het beste af, maar de huuroptie voor de batterij van de Zoë maakt dat een ander verhaal. Verwacht wordt dat particulieren eerder voor het lage aankoopbedrag van de Zoë zonder batterij gaan (vanaf €25.390, €26.990 voor de 100 kW-versie), en per maand een bedrag voor de accu overmaken. Rijd je per jaar tot 7.500 kilometer, dan betaal je €74 per maand. Voor 17.500 kilometer betaal je €114. Wil je geen limiet op je kilometergebruik, dan betaal je €124 per maand. Renault verwacht dat zo'n 30% van de Zoë-klanten voor deze optie gaat.

Zakelijke rijders

Beslissend in het succes en de populariteit op korte termijn van deze drie auto's zijn de levertijden. Waar de Peugeot e-208 pas in het tweede kwartaal van 2020 geleverd wordt, staat de nieuwe Zoë eind oktober al bij de Nederlandse dealer. En zo kunnen zakelijke rijders met dat model nog snel profiteren van de 4% bijtelling die dit jaar nog geldt. Klanten voor de Corsa-e moeten ook wachten tot maart 2020. Wil je een van de twee PSA-auto's rijden, zit je sowieso vast aan 8% bijtelling. En dus is de timing van de nieuwe Zoë erg goed, want de Nederlander wil nu nog snel profiteren van het lage tarief.

Eerder dit jaar konden we de Zoë al van binnen en buiten bekijken. In onderstaande video praat Sjoerd van Bilsen je helemaal bij. Vandaag kruipen we achter het stuur, dus houd onze kanalen goed in de gaten!

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!