Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 12 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

Prijs Audi E-tron GT bekend: meer kilometers voor minder geld

Nu de prijs van de Audi E-tron GT bekend is, kunnen we ‘m écht gaan vergelijken met de Porsche Taycan 4S. En wat blijkt: de elektro-sedan biedt meer kilometers voor minder geld.

De E-tron GT is er namelijk in Nederland vanaf 104.895 euro. Voor dat geld krijg je een auto die onderhuids vrijwel gelijk is aan de Taycan 4S van Porsche. Die kost in ons land minstens 110.600 euro. Een flink prijsverschil in het voordeel van de Audi, die nóg een pluspunt heeft ten opzichte van de Taycan. De elektrosporter uit Stuttgart heeft als 4S namelijk een accupakket van 79,2 kWh, terwijl dat van de Audi standaard 93,4 kWh meet. En dus komt de E-tron GT verder op een lading stroom; 487 kilometer om precies te zijn. De Taycan 4S komt op papier niet verder dan 408 kilometer.

Porsche Taycan 4S Audi E-tron GT
Acc. 0-100 4,0 s 4,1 s
Topsnelheid 250 km/h 245 km/h
Vermogen 530 pk (overboost) 530 pk (overboost)
Koppel 640 Nm 640 Nm
Bereik 408 km 487 km
Accucapaciteit (netto) 79.2 kWh 93.4 kWh
Massa leeg 2215 kg 2350 kg (schatting)

Audi E-tron GT vs. Porsche Taycan: dit zijn de verschillen

Audi kondigt niet alleen de E-tron GT aan, maar ook twee speciale en gelimiteerde edities. Het gaat om de Edition Zero en Edition Zero Competition. De Nederlandse importeur gaat in totaal slechts 100 exemplaren van deze gelimiteerde editie leveren. Klanten kunnen dan kiezen tussen een Edition Zero of Competition. Beide uitvoeringen kosten 127.995 euro en zijn daarmee flink duurder dan het standaardmodel. Maar, zo laat de importeur weten, wie een reguliere versie kiest en de opties die hieronder volgen gaat aanvinken, is een stuk duurder uit. De Edition Zero en Edition Zero Competition zijn dus extra dikke uitvoeringen voor een wat lager bedrag. Tegelijkertijd blijkt daaruit ook dat de optielijst (die nog niet inzichtelijk is) voor de E-tron GT lang en prijzig zal zijn.

E-tron GT Edition Zero

Alle Edition Zero’s (dus ook de Competition) krijgen ten eerste een Zero-gravering in de achterste zijruit en een interieurbadge die de exclusiviteit van het model benadrukt. Ook het MMI-navigatiesysteem van Audi is standaard, evenals driezone automatische airconditioning, interieurverwarming en -koeling en Audi Drive Select zijn standaard. De Edition Zero heeft 21-inch wielen in plaats van de standaard 19-inch exemplaren, dus dat drukt de prijs van het model al omhoog. Dat doen ook de geavanceerde Matrix laserlampen die we kennen van Audi.

De Audi E-tron GT Edition Zero.

Verder heeft de Edition Zero verlichte instaplijsten, 18-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen pro met leren bekleding en honinggraagt grille, interieurverlichting en het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System. Als laatste heeft elke Edition Zero standaard het Assistentiepakket Plus van Audi, met adaptieve cruise control, een file-assistent, actieve rijstrookassistentie, Audi Side Assist en een 360 graden camera.

Edition Zero Competition

De Competition verschilt nauwelijks van bovenstaande Edition Zero. Het model heeft sportievere exterieuraccenten: de grille, bumpers, dorpels, buitenspiegels en het Audi-logo zijn uitgevoerd in glanzend zwart. Ook privacy glas zorgt voor een donkerdere uitstraling van de elektrosedan. De 18-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen pro uit de Edition Zero maken plaats voor 14-voudig elektrisch verstelbare sportsoelen plus. Verdere verschillen zijn er niet.

Onderhuids zijn de gelimiteerde edities volledig gelijk aan het basismodel van de E-tron GT. Dat betekent dus standaard vierwielaandrijving en een vermogen van maximaal 530 pk. Binnen 4,1 tellen weet-ie naar de 100 km/h te sprinten, terwijl de topsnelheid 245 km/h bedraagt. Prijzen voor de sterkere RS E-tron GT volgen in een later stadium.

Klanten die er vroeg bij willen zijn, zijn overigens niet genoodzaakt om voor een van de speciale edities te gaan. De importeur laat aan Autovisie weten dat alle uitvoeringen van de E-tron GT tegelijkertijd naar ons land komen. De orderboeken openen op 18 februari aanstaande, de eerste auto’s worden in mei bij de Nederlandse dealers verwacht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.