Voor ons Europeanen is het nauwelijks te begrijpen, maar dit onooglijke Fordje moet meer dan tweeëneenhalve ton opbrengen! Het zal iets te maken hebben met de snelheidsruns die de Roadster deed, op onder meer de vlaktes van Bonneville en El Mirage.

Ford Roadster

Ford Roadster

Het is een fenomeen dat we in de ‘oude wereld’ niet kennen: de hot rod, een klassieke Amerikaan met een enorme motor, waarmee je absoluut geen bochten moet aanvallen, maar wel de kwartmijl. Deze Roadster is – net als zoveel racers van zijn soort – gebaseerd op de Ford Model B, een auto die tussen 1932 en 1934 werd geproduceerd en mateloos populair was bij hotrodders. In gesloten tweedeursvorm kennen we hem als de ‘Little Deuce Coupe’, waarover de Beach Boys zongen.

De vuilniszakgrijze Model B Roadster die half maart bij Gooding & Company wordt geveild, startte zijn leven in 1932, maar werd pas in 1946 omgebouwd tot een hot rod. Ene Jack Kukura uit California kocht de Ford voor 385 dollar en verving een jaar later de standaardmotor door een Mercury V8. Het extra vermogen ervan stelde hem in staat om een top van ruim 190 km/h te bereiken in de Mojave-woestijn en op de Bonneville-zoutvlakte.

"Kukura verloor bij 320 km/h de controle over zijn Roadster"

In 1957 moest de Mercury-krachtbron het veld ruimen en installeerde Kukura een 550 pk sterke 7,5 liter Chrysler V8 met compressor. Hij bereikte er snelheden van net boven de 300 km/h mee, maar hij wilde meer. Op Bonneville in 1960 probeerde Kukura de illustere grens van 200 mph (322 km/h) te doorbreken, maar hij verloor bij meer dan 320 km/h de controle over zijn Roadster. Hij kwam veilig tot stilstand, maar de schrik zat er goed in. Kukura zou nooit meer racen.

Hij hield de Ford tot aan zijn dood in 2005, maar deed er niets meer aan. De Roadster heeft meer dan vijftig jaar in een tijdcapsule doorgebracht, want hij is nog in precies dezelfde staat als waarin hij in 1960 voor het laatst aan een wedstrijd deelnam. De wagen is een heerlijk zooitje van bijeengeraapte onderdelen: de motor komt van Chrysler, de achterlichten van een Ford uit 1939, de wieldoppen van een exemplaar uit 1946 en de blauwe zitbank van een Los Angeles Metro-bus.

De Kukura Roadster is wat dat betreft meer dan een vierwieler. De machine is een prachtig document van iemands liefde voor auto’s en voor snelheid. Degene die volgende maand het winnende bod uitbrengt, krijgt namelijk niet alleen de Ford, maar ook alles wat erbij hoort: een map met foto’s uit de jaren veertig en vijftig, vijf gewonnen prijzen, een handgeschreven specificatieblad en oude films waarin de Roadster te zien is op Bonneville in 1958 en 1960.