Porsche: ‘We zien Tesla niet als directe concurrent’

Met de komst van Porsches elektro-auto was er eind vorig jaar een strijd die centraal stond in autoland: die tussen de Taycan en Tesla Model S. De Duitsers geven echter aan dat ze Tesla niet als directe concurrent zien.

De strijd die de Porsche Taycan en Tesla Model S eind vorig jaar voerden, had iets weg van een soap. De twee fabrikanten gingen om en om naar de Nürburgring, lieten nooit het achterste van hun tong zien, zochten excuses voor hun rondetijden en plaagden elkaar via sociale media. En nu krijgt die entertainmentserie een vervolg omdat Porsche laat weten Tesla niet als directe concurrent te zien.

Massa

Want waar Tesla auto’s bouwt voor de massa, wil Porsche juist exclusief blijven. Dat is de uitleg van Michael Steiner, ontwikkelingsbaas bij Porsche, tegenover Automotive News Europe.

Porsche Taycan 4S

Wanneer Steiner gevraagd wordt of de Tesla Model S een rivaal is, antwoordt hij als volgt. “Mensen vinden het leuk om ons tegen elkaar op te zetten, maar we zien Tesla niet als een rivaal. Met de Model 3 maken ze duidelijk dat ze zich agressiever richten op het volume-segment.” Daarna gaat hij niet verder op de Model S als concurrent in.

Tesla Model S

Tesla gebruikt in zijn Model S een grote batterij met daardoor een grote actieradius, maar dat past volgens Steiner niet bij Porsche. “Het is niet ons doel om de beste te zijn wat betreft elektrisch bereik. Wij geloven in kleinere, lichtere en dus goedkopere batterijen die je sneller kunt opladen.” Ter informatie: de Porsche Taycan 4S Plus is met 11 kW AC in 9 uur opgeladen, de Tesla Model S Long Range doet dat in ruim 10 uur. Snelladen kan met de Porsche in 21 minuten, de Tesla doet dit in 38 minuten.

Porsche Taycan

Porsche richt zich de komende tijd qua platformen volledig op elektrificatie. Denk daarbij niet alleen aan volledig elektrische auto’s, maar ook aan plug-in hybrides. Daar boekt het nu al successen mee. Vorige maand werd bekend dat maar liefst vier op de tien verkochte Porsches in Duitsland een stekkeraansluiting bevat.

Verbrandingsmotoren

“Maar dat betekent niet dat we onze verbrandingsmotoren niet doorontwikkelen”, zegt Steiner. “Want niet overal is de vraag naar geëlektrificeerde auto’s zo groot. En bovendien groeit die vraag niet overal net zo hard. En dus moeten we in bepaalde segmenten naast elektrische auto’s en plug-in hybrides, ook verbrandingsmotoren blijven leveren. De consumenten en overheden bepalen hoe lang we dat moeten blijven doen.”