Primeurtje voor de AutoRAI! Porsche Nederland doet zichzelf een extra omzet van 3,3 miljoen euro cadeau. De importeur presenteert namelijk de 911 Targa 4S Exclusive Edition, die in een oplage van vijftien stuks wordt geproduceerd en minimaal 223.230 euro moet opbrengen.

Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition


Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition

Porsche Nederland viert ermee dat de 911 Targa vijftig jaar bestaat. Daarom liet de importeur de nieuwste incarnatie ervan uitvoeren in Gulfblauw, met exterieuraccenten in hoogglans zwart en klassieke lichtmetalen Fuchs-wielen. In de cockpit van de Exclusive Edition vallen de stoelbekleding met hokjespatroon op, de contrasterende zilverkleurige stiksels en de typeaanduidingen op de verlichte instaplijsten, het dashboard en de middenarmsteun.

Het jubileummodel wordt geproduceerd door Porsche Exclusive en gaat als automaat minimaal 223.230 euro kosten (wie een handbak wenst, betaalt 229.500 euro). Onderhuids is de Exclusive Edition gebaseerd op de 911 Targa 4S, dus ligt er een 400 pk sterke zescilinder boxermotor achterin. Standaard zijn een sportuitlaat, een Sport Chrono Pakket Plus en Porsche Dynamic Chassis Control. Optioneel zijn onder meer een Powerkit (plus 30 pk) en keramische remmen.

De allereerste 911 Targa verscheen in 1966. Porsche was bang dat het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) conventionele cabriolets zou verbieden, dus kwam de sportwagenfabrikant met een halfopen variant van de 911. De aanduiding Targa – waarop Porsche nog steeds het patent heeft – komt van de Targa Florio, een roemruchte race op het eiland Sicilië die het merk maar liefst elf keer won. Targa betekent schild of plaat in het Italiaans.

Uiteindelijk kwam er geen cabrioverbod door het DOT, maar de 911 Targa – met zijn karakteristieke metalen rolbeugel – werd behoorlijk populair. En toch koos Porsche ervoor om van de 964 (1989 – 1994) geen halfopen variant te ontwikkelen en bij de 993 (1993 – 1998), 996 (1998 – 2005) en 997 (2004 – 2012) over te gaan op een veredeld glazen schuifdak, dat met een druk op de knop onder de achterruit geschoven kon worden.

Het huidige model (991) keert wat dat betreft terug naar de stijl van zijn illustere oervader. De nieuwste Targa heeft weliswaar niet een dakpaneeltje dat met de hand in de kofferbak moet worden gestouwd (het wegvouwen gebeurt volledig automatisch en is een indrukwekkende elektronische ‘dans’ om te zien), maar wel de zo kenmerkende rolbeugel en panoramische achterruit van het origineel.