Porsche vergroot aandeel in Rimac, geen meerderheidsbelang
In de afgelopen weken gonsde het van de geruchten dat Porsche zijn aandeel in het Kroatische technologiebedrijf Rimac zou vergroten. Dat gebeurt nu, maar niet op de manier zoals tal van media de wereld wilden doen geloven.
Maar Porsche is op zeker nog niet uitgekocht. De Duitse onderneming, met onder haar vleugels eveneens een ontwikkelingsbedrijf voor onder andere de auto-industrie, vergrootte in de afgelopen drie jaar al zijn belang in Rimac. Het begon in 2018 met een percentage van zo’n tien procent. In september 2019 volgde een tweede acquisitie. Vanaf dat moment heeft Porsche vijftien procent van de aandelen in bezit. Met de recente aankoop vergroot Porsche zijn belang tot 24%.
Geruchten
De vraag is of de investering de volgende stap is richting een meerderheidsbelang in Rimac, zoals de afgelopen maanden al in de wandelgangen te horen was. Het bedrijf uit Kroatië reageert daar vooralsnog niet op. Het wil geen geruchten, foutieve informatie of voorbarig nieuws de wereld in slingeren. Mate Rimac deed vorige week nog een oproep aan de media om te stoppen met speculeren, aangezien de berichten over een meerderheidsbelang van Porsche in het technologiebedrijf enkele opdrachtgevers afschrikt. Klanten van Rimac komen uit de auto-industrie, zoals Automobili Pininfarina, Hyundai en Kia. De ondernemingen willen niet dat hun plannen via Rimac bij de concurrentie komt. Autobouwers zijn bang voor spionage.
Rimac specialist in elektromobiliteit
Rimac is ‘hot’ op dit moment, aangezien het componenten voor elektromobiliteit ontwikkelt en vervaardigt. Het gaat om bijvoorbeeld aandrijflijnen en accupakketten. Onder eigen vlag bouwt het momenteel een hypercar, op welke basis ook een versie voor Automobili Pininfarina verschijnt.
Eerste orders
Voor de extra aandelen betaalt Porsche 70 miljoen euro. Volgens Lutz Meschke, Deputy Chairman van de Executive Board en Member of the Executive Board voor Finance and IT bij Porsche AG is Rimac “goed onderweg om een van de belangrijkste toeleveranciers voor Porsche en andere autobouwer in het high-tech-segment te worden. Porsche heeft al de eerste orders bij Rimac geplaatst voor de ontwikkeling van innovatieve componenten.”
Mate Rimac
Mate Rimac richtte zijn bedrijf in 2009 op. De toen 21 jaar oude grondlegger droomde van een elektrisch aangedreven sportwagen. Inmiddels heeft hij bijna 1000 man in dienst.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland