Porsche is met afstand het succesvolste merk in de langeafstandracerij. Maar er was een tijd dat Stuttgart nog alles te bewijzen had. En kerels met stalen  zenuwen de fundering voor die onoverwinnelijke reputatie moesten leggen.

Porsche Rennsport Reunion VPorsche Rennsport Reunion V


Het is een magisch moment, vrijdagmorgen tijdens de eerste trainingen op het circuit van Laguna Seca bij Monterey in Californië. Op volle snelheid denderen drie Porsches 917 over het rechte stuk richting bocht 1. De 5,0 liter twaalfcilinders schreeuwen tijdens het terugschakelen raspend, zoals alleen luchtgekoelde motoren kunnen klinken.

"Van vroege 550 Spyders tot de machtige Can-Am 917’s met turbo’s zo groot als snelkookpannen"

Aan de leiding van het veld gaat een 917 Kurzheck in het lichtblauw met oranje kleurenschema van sponsor Gulf. Precies zo’n auto als in Steve McQueens ‘Le Mans’. De film die de 917 tot het bekendste sportprototype ooit maakte. Le Mans werd gefilmd in 1970, het jaar dat Porsche voor het eerst die 24-uursrace won. Ook al was dat niet zoals op het witte doek met een 917 in de Gulf-kleuren van JW Automotive, maar met een rood-wit kleurenschema van de fabriek. Die auto rijdt vandaag niet, maar is wel te zien in de paddock.

Net als zo’n beetje elke racer die de Duitsers ooit de baan op hebben gestuurd. ‘Rennsport Reunion’ heet het feest dat Porsche Noord-Amerika geeft en die naam dekt de lading volledig. Dik 320 racewagens zijn er tijdens editie nummer vijf.

Van vroege 550 Spyders, via 904’s, 906’en (zoals een ex-Racing Team Holland-auto) tot de machtige Can-Am 917’s met turbo’s zo groot als snelkookpannen...

Meer lezen over de reportage Porsche Rennsport Reunion? Lees ‘Reportage Porsche Rennsport Reunion: Net als in de film’ op Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).