Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 28 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Geen Porsche, maar een Nissan Z met een GT4-label

Nissan plakt een GT4-label op de Nissan Z. Dit betekent in dit geval iets heel anders dan Porsche met deze term bedoelt.

De Porsche Cayman GT4 RS is misschien wel de leukste auto van 2022. De tweezitter is zowel op het circuit als op de openbare weg een feest op te rijden.

Nissan Z GT4, een niet-Nederlands circuit-feest

De Nissan Z GT4 is dit niet. Niet omdat de Japanner geen feest is om mee te rijden – we zouden het model immers graag in Nederland zien – maar omdat deze Z enkel op het circuit bereden mag worden.

Nissan Z GT4, Porsche
Nissan Z GT4 voor op het circuit. (Afbeelding: Nissan)

Europese liefhebbers van de sportieve modellen van Nissan hebben het zwaar. De standaard Nissan Z – waarmee je wel op de openbare weg mag – is hier niet leverbaar. Onder de motorkap van dit model ligt een V6 met een slagvolume van 3,0 liter voorzien van twee turbo’s. Deze krachtbron levert 400 pk. Dit vermogen wordt naar het differentieel tussen de achterwielen gestuurd middels een handgeschakelde zesbak of een automaat met negen verzetten.

Nissan Z GT4 is een product van Nismo

Of de GT4-versie, onder handen genomen door de Motorsport-afdeling van Nissan (NISMO), meer vermogen levert, is nog onbekend. De Japanners laten nog niets los over de technische specificaties. Er ongetwijfeld aan de originele krachtbron gesleuteld – al is het enkel met tuning van de ECU.

Vijf redenen om (niet) een tweedehands Porsche 911 996 te kopen

Zoals je mag verwachten van Nissan Motorsport (Nismo) is het chassis en de ophanging verbeterd. Daarbij is er bijvoorbeeld een spoiler toegevoegd en dragen verschillende lipjes en luchthappers bij aan verbeterde aerodynamica en wegligging.

Levering eerste helft van 2023

Meer specificataies van de Nissan Z GT4 worden tijdens de SEMA-autoshow in de Verenigde Staten (van 1 tot 4 november) bekendgemaakt. De levering van de voertuigen begint in de eerste helft van 2023.

De Porsche Cayman GT4 RS (2022): nu of nooit! – Review

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.