Porsche neemt de trein naar China
China is de belangrijkste markt voor Porsche. In het afgelopen jaar verkocht het merk er 80.108 auto’s, wat 31 procent is van de totaalverkopen. De grote vraag is: hoe krijgt Porsche al die 718’s, 911’s, Macans, Cayennes en Panamera’s daar? Het antwoord is sinds kort: per trein.
Tot voor kort gingen alle voor China bestemde Porsches op de boot. De 18.500 kilometer lange zeereis van Duitsland naar de havens van Guangzhou, Shanghai en Tianjin zorgt er echter voor dat het transport van de fabriek naar de Chinese dealers meer dan vijftig dagen in beslag neemt. Met de trein blijkt dat meer dan de helft sneller te kunnen.
Nieuwe Zijderoute
Porsche maakt daarvoor gebruik van de Nieuwe Zijderoute (ook bekend als het Belt and Road Initiative): een 11.000 kilometer lang traject van Duitsland naar de Chinese stad Chongqing via Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. De treinreis duurt twintig dagen, daarna worden de auto’s aan regionale dealers geleverd. Niet alle Porsches gaan per spoor overigens. Zo’n 89 procent neemt nog steeds de boot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)