Porsche Mission R staat voor toekomst van de raceauto

Porsche biedt op de IAA Mobility 2021 in München, die van 7 tot en met 12 september wordt gehouden, een kijkje in de toekomst als het gaat om de raceauto. De Duitse autobouwer presenteert er de Mission R. Porsche Mission R

Het is een studiemodel maar een heel serieuze. “Deze concept car is onze visie op volledig elektrische autosport voor klantenteams”, zo geeft Porsches topman Oliver Blume aan: “Naast onze betrokkenheid bij het Wereldkampioenschap Formule E zetten we nu de volgende grote stap in elektromobiliteit. De Mission R belichaamt alles wat Porsche sterk maakt: prestaties, design en duurzaamheid. Het studiemodel toont hoe de toekomst van de merkencups met puur elektrisch aangedreven auto’s eruit kan zien.” Een detail, de fabrikant toonde op autoshows eerder studiemodellen als de Carrera GT, 918 Spyder, Mission E en Mission E Cross Turismo. Al die modellen zijn in productie gegaan. Bij Porsche is het juist een uitzondering als de auto er niet komt. Ongetwijfeld zit Porsche op de IAA in München en op de burelen van Porsche Motorsport klaar met een orderboek. Wanneer een eventueel productiemodel zou moeten verschijnen, geeft de fabrikant nog niet aan.

Korter, breder en lager dan 718 Cayman

De Mission R is gebouwd rond een monocoque van koolstofvezelcomposietmateriaal. Deze lichte en sterke constructie omvat tevens een dak, door de fabrikant exoskelet gedoopt. Daarop zijn bodypanelen van grotendeels uit met natuurlijke vezels versterkte kunststof (NFK) geplaatst. Hetzelfde materiaal kiest Porsche ook voor de frontsplitter, de diffuser en de zijskirts. De auto an sich is 4,33 meter lang, waarmee het model iets korter is dan de 718 Cayman. De breedte van 1,99 meter is juist fors groter, terwijl de hoogte van 1,19 meter beduidend lager is.

Achteruitkijkcamera

Ook binnenin past Porsche NFK toe. Zo zijn binnendeurschalen, het achterschot en de stoel van het materiaal vervaardigd. Over het interieur gesproken, de chauffeur of beter gezegd coureur staat hier centraal. Alle functies zijn onder handbereik van de bestuurder geplaatst. Op het stuurwiel bevindt zich een display om de chauffeur van de nodige rij- en autoinformatie te voorzien. Boven de stuurkolom staat een beeldscherm. Op dat display verschijnen de beelden van de zijspiegels en achteruitrijcamera.

Opladen tot 80% binnen 15 minuten

De drijvende kracht achter de Mission R zijn twee elektromotoren. Deze nieuw ontwikkelde krachtcentrales produceren in de zogenaamde kwalificatiemodus tot 800 kW. Het constantvermogen ligt op 500 kW in racemodus. De trekkracht komt voort uit een elektromotor op de vooras van maximaal 320 kW. Het exemplaar op de achteras produceert een vermogen van maximaal 480 kW. De motoren krijgen hun energie uit een accupakket van ongeveer 80 kWh. De trekkracht wordt via vierwielaandrijving op de weg overgebracht. De banden zijn speciaal voor de Mission R ontwikkeld. ze moeten de kracht goed kwijt kunnen, want Porsche belooft een acceleratietijd van stilstand naar 100 km/h in minder dan 2,5 seconden. De topsnelheid ligt boven de 300 km/h. “Op het circuit rijdt de elektrische auto dezelfde rondetijden als de huidige Porsche 911 GT3 Cup”, geeft Porsche aan. Porsche geeft de Mission R 900 volt-technologie zodat binnen een kwartier de batterij van 5 tot 80% kan worden opgeladen. Opladen kan met maximaal 340 kW.

lees hieronder verder

IAA primeurs 2021

Volkswagen ID.Life is voorbode elektrische stadsrakker

Dit is de eerste elektrische Renault Mégane E-tech

Smart Concept #1 is elektrische SUV en komt in 2023

Mercedes-Maybach EQS heeft toevoeging SUV niet nodig

En dit is twee! Mercedes-Benz EQE

Mercedes EQG blijft trouw aan het origineel

De BMW i Vision Circular is een reclyclebak

Mogelijk komt de pr-afdeling van Porsche binnenkort met de mededeling dat wegens overweldigende belangstelling vanuit raceteams is besloten om de Mission R door te ontwikkelen.