Straks vind je nog makkelijker de ultieme route in je Porsche
Nog niet zo lang geleden ontwikkelden autofabrikanten graag zelf infotainment- en navigatievoorzieningen, maar de laatste jaren geven ze dat steeds vaker uit handen aan gespecialiseerde bedrijven. Porsche voert nu gesprekken met Google over zo’n vergelijkbare samenwerking.
Dat schrijft Automotive News Europe op basis van een bron. Porsche en Google voeren namelijk gesprekken met als uiteindelijk doel om Google-voorzieningen standaard in de auto’s van het merk te installeren. Gaat dat inderdaad gebeuren, dan is er geen telefoon meer nodig om apps als Maps in de auto te gebruiken. Het gaat hier enkel om het merk Porsche en dus niet om de gehele Volkswagen Groep, zo stelt de bron. Porsche en Google hebben zelf nog niet op de geruchten gereageerd.
Met deze twee Google Maps-trucjes wordt het rijden van een elektrische auto makkelijker
AliBaba
Heel gek is de samenwerking natuurlijk niet. Porsche voert immers al langer gesprekken met meerdere techbedrijven om een vergelijkbare samenwerking op poten te zetten. Denk aan organisaties als Apple, Baidu en AliBaba. Daarbij is Porsche ook bij lange na niet de enige fabrikant die met deze gedachten loopt. Tal van merken voeren oriënterende gesprekken om hun digitale voorzieningen te verbeteren.
Aan de andere kant zou een samenwerking tussen Porsche en Google redelijk uniek zijn. Porsche opereert immers in het premium segment en wil klanten een unieke ervaring geven. Daar horen ook de infotainmentvoorzieningen bij en die moeten natuurlijk van een hoger niveau zijn dan in auto’s van andere merken die ook van Google-voorzieningen gebruikmaken.
Volvo en Ford
Nu Google met meerdere autofabrikanten succesvol samenwerkt, zou Porsche dus opnieuw wel oren hebben naar een constructie waarbij Google de softwarevoorzieningen in de auto aanlevert. Volvo, General Motors, Ford, Nissan en Renault werken bijvoorbeeld al samen met de Amerikaanse techgigant en gebruiken zodoende al Google Automotive Services.
Toch zijn er nog tal van autofabrikanten die niet aan zo’n samenwerking willen denken. De angst is dat ze data van consumenten uit handen geven aan derde partijen. Zo voerden Porsche en Google al eens eerder gesprekken, maar de opslag van data was voor de sportwagenbouwer toen een knelpunt. BMW is ook van mening dat een eigen besturingssysteem van groot belang is. Desondanks gaat de integratie van Google- en Apple-applicaties in het nieuwe iDrive-systeem al wel ver. Toch blijft de Beierse autobouwer vasthouden aan een eigen systeem.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver