Remco Slump
Remco Slump Nieuws 16 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Porsche gaat naar de beurs en is jolig. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven

Porsche gaat naar de beurs. De Volkswagen Group, waar Porsche onderdeel van uitmaakt, beslist daar in de komende dagen over. Hoeveel de Duitse sportwagenfabrikant waard is? De schattingen lopen uiteen van 45 tot 80 miljard euro. Een beursgang is een serieuze zaak, maar Porsche maakt er naar verluidt iets lolligs van. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven.

Duitse humor: dat worden er 911 miljoen. Get it?! Aanstaande maandag wordt de prospectus uitgestuurd. Daarna kunnen institutionele beleggers en privébeleggers zich inschrijven voor Porsche-aandelen. Porsche SE, de grootste aandeelhouder in de Volkswagen Group (ja, nu wordt het verwarrend), koopt 25 procent van de gewone aandelen, plus één aandeel.

Preferente aandelen versus gewone aandelen

Van de 911 miljoen aandelen zijn 455,5 miljoen preferente aandelen. Dat zijn aandelen waarop een vast percentage dividend zit. Het maakt dus niet uit hoeveel winst Porsche maakt, als houder van preferente aandelen krijg je altijd hetzelfde dividend uitgekeerd. De andere 455,5 miljoen aandelen zijn gewone aandelen, waarbij het dividend dus wisselt naarmate het bedrijf meer of minder winst maakt.

Toen Porsche Volkswagen probeerde over te nemen

Weten jullie het nog, trouwens? Porsche probeerde ooit Volkswagen over te nemen. In 2005 begon de houdstermaatschappij van de Porsche-familie in het geheim Volkswagen-aandelen te kopen. Een paar jaar later moest het bedrijf bekendmaken dat het 30 procent van de VW-aandelen had (dat is wettelijk verplicht).

De Volkswagen Phaeton kreeg bijna een opvolger

Iedereen begreep wat het plan was: een overname van Volkswagen. Enige tijd later kwam de houdstermaatschappij zelfs met de mededeling dat het 50 procent van de aandelen had, met een optie op 25 procent meer. Het probleem was alleen dat Porsche zich flink in de schulden had gestoken om al die aankopen te kunnen betalen. En in 2008 begon de wereldwijde financiële crisis.

Financiële crisis deed overnamebod de das om

Banken wilden ineens niet meer geld uitlenen en begonnen zelfs te vragen om het terugbetalen van leningen. Porsche had op papier een enorme winst gemaakt op zijn aandelentransacties, want door de overnameberichten ging de prijs van een aandeel Volkswagen door het dak. Heel even was Volkswagen zelfs het meest waardevolle bedrijf op aarde.

Volkswagen Passat W8: leasebak met Bugatti-bloed

Echter, die winst was virtueel en zat in de aandelen. Verkopen kon Porsche die aandelen niet, want dan zou de overname van Volkswagen in gevaar komen. Het bedrijf zat financieel dus in een buitengewoon moeilijke positie, waar Volkswagen handig gebruik van maakte. In 2009 werd Porsche, dat zijn schulden niet meer kon betalen, gered door Volkswagen, dat de sportwagenbouwer overnam.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.