Porsche gaat naar de beurs en is jolig. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven
Porsche gaat naar de beurs. De Volkswagen Group, waar Porsche onderdeel van uitmaakt, beslist daar in de komende dagen over. Hoeveel de Duitse sportwagenfabrikant waard is? De schattingen lopen uiteen van 45 tot 80 miljard euro. Een beursgang is een serieuze zaak, maar Porsche maakt er naar verluidt iets lolligs van. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven.
Duitse humor: dat worden er 911 miljoen. Get it?! Aanstaande maandag wordt de prospectus uitgestuurd. Daarna kunnen institutionele beleggers en privébeleggers zich inschrijven voor Porsche-aandelen. Porsche SE, de grootste aandeelhouder in de Volkswagen Group (ja, nu wordt het verwarrend), koopt 25 procent van de gewone aandelen, plus één aandeel.
Preferente aandelen versus gewone aandelen
Van de 911 miljoen aandelen zijn 455,5 miljoen preferente aandelen. Dat zijn aandelen waarop een vast percentage dividend zit. Het maakt dus niet uit hoeveel winst Porsche maakt, als houder van preferente aandelen krijg je altijd hetzelfde dividend uitgekeerd. De andere 455,5 miljoen aandelen zijn gewone aandelen, waarbij het dividend dus wisselt naarmate het bedrijf meer of minder winst maakt.
Toen Porsche Volkswagen probeerde over te nemen
Weten jullie het nog, trouwens? Porsche probeerde ooit Volkswagen over te nemen. In 2005 begon de houdstermaatschappij van de Porsche-familie in het geheim Volkswagen-aandelen te kopen. Een paar jaar later moest het bedrijf bekendmaken dat het 30 procent van de VW-aandelen had (dat is wettelijk verplicht).
Iedereen begreep wat het plan was: een overname van Volkswagen. Enige tijd later kwam de houdstermaatschappij zelfs met de mededeling dat het 50 procent van de aandelen had, met een optie op 25 procent meer. Het probleem was alleen dat Porsche zich flink in de schulden had gestoken om al die aankopen te kunnen betalen. En in 2008 begon de wereldwijde financiële crisis.
Financiële crisis deed overnamebod de das om
Banken wilden ineens niet meer geld uitlenen en begonnen zelfs te vragen om het terugbetalen van leningen. Porsche had op papier een enorme winst gemaakt op zijn aandelentransacties, want door de overnameberichten ging de prijs van een aandeel Volkswagen door het dak. Heel even was Volkswagen zelfs het meest waardevolle bedrijf op aarde.
Echter, die winst was virtueel en zat in de aandelen. Verkopen kon Porsche die aandelen niet, want dan zou de overname van Volkswagen in gevaar komen. Het bedrijf zat financieel dus in een buitengewoon moeilijke positie, waar Volkswagen handig gebruik van maakte. In 2009 werd Porsche, dat zijn schulden niet meer kon betalen, gered door Volkswagen, dat de sportwagenbouwer overnam.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Koop nu snel een Porsche 911! Voor het straks te laat is…
-
De nieuwe Porsche Panamera is…. een Lowrider?
-
De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT breekt zo je nek
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk
-
Volkswagen ID.7 Tourer lijkt 10 mille duurder dan Passat, maar…
-
Rederij wil geld zien van Porsche voor zinken vrachtschip
-
Waarom we voor de Volkswagen Tiguan geen leuke kop kunnen verzinnen
-
Porsche 959 angstaanjagend voor Volkswagen-testrijders | Sjoerds Weetjes 388