In navolging van de presentatie van Porsche's eerste volledig elektrische auto, de Porsche Taycan, liet Porsche weten dat ze qua verkoop beter hadden kunnen kiezen voor een SUV. Maar dat ze dat bewust niet hebben gedaan.

Porsche Taycan


Op dit moment staat de Porsche Macan strak aan de top van best verkopende Porsche-modellen. Opgevolgd door de grotere Cayenne. Net als bij veel andere sportwagenfabrikanten die een SUV op de markt hebben, is het hoogpotige model een goede bron van inkomsten. Als je er daarom over nadenkt is de keuze voor een Grand Tourer als eerste volledig elektrische auto wellicht een beetje een vreemde. Merken als Audi, Jaguar en Mercedes kiezen niet voor niets voor een SUV als hun eerste elektrische model. Porsche had dat ook kunnen doen, maar koos toch voor de GT.

Geschiedenis

"Sportwagens zijn onderdeel van onze geschiedenis. We kunnen niet alleen maar elektrische SUV's maken," vertelt Lutz Meschke, vice-voorzitter van Porsche, tegenover Autocar. "Ik denk dat steden steeds meer de toegang  voor auto's met verbrandingsmotoren gaan ontzeggen. Wij moeten daarop reageren en ervoor zorgen dat sportwagens nog steeds in de centra van steden kunnen komen."

Waar veel bouwers van elektrische auto's zich richten op de snel ontwikkelende Chinese markt doet Porsche dat niet direct. De Chinezen staan te springen om elektrische SUV's en een dergelijk model uit Stuttgart zou dan ook zeker een verkoopsucces zijn. Maar dat makkelijke verkooptrucje weerlegt Meschke snel. Volgens hem is er in Europa en Amerika namelijk veel meer vraag voor een elektrische sportwagen dan een elektrische SUV.

Toekomst

Dat wil niet zeggen dat Porsche helemaal niet denkt aan een elektrische SUV. Sterker nog, die staat al op de planning. In 2022 moeten we die gaan zien. Tegen die tijd zouden we ook een elektrische en een hybride 718 kunnen zien. "We moeten gaan nadenken over elektrische auto's in het sportwagensegment. Een elektrische 718 zou dan ook een hele goede stap in de toekomst kunnen zijn." Voor de elektrische 718 zou dan wel een nieuw platform ontwikkeld moeten worden. Het huidige PPE-platform waarop de Taycan gemaakt is, is niet geschikt. Het nieuwe platform zou ook met alle merken van de VW Groep gedeeld kunnen worden in plaats van alleen Audi, waar het PPE-platform mee gedeeld wordt.

Overigens maakte Oliver Blume, ceo van Porsche, duidelijk dat de elektrische auto niet de enige toekomst voor het merk is. Tijdens de presentatie van de Taycan vertelde hij dat ook de (efficiënte) benzinemotor en de hybride centraal blijven staan in het programma van het merk. Benzinesnuivers hoeven dus nog niet bang te zijn voor een snel vertrek van een conventionele 911.